Ako využiť dáta z vašej aplikácie?
V dobe technologickej evolúcie každá spoločnosť, ktorej to produkt či zameranie len trochu umožňuje, venuje veľkú pozornosť možnostiam využitia údajov z aplikácií. Tieto údaje poskytujú prehľad o rozhodnutiach, nákupoch a celkovom správaní ich používateľov, a sú nevyhnutné pre marketingové a obchodné účely. Progresívne spoločnosti sa vďaka nim učia, ako zaujať svoje publikum a navýšiť svoj obrat. Keďže priemerný spotrebiteľ trávi viac ako 70 % času stráveného pred obrazovkou práve v rôznych druhoch aplikácií, tento priestor sa stáva skvelým predajným miestom, kde medzi sebou predajcovia súperia o jeho pozornosť.
Pod pojmom dáta z aplikácie vnímame všetky údaje získané z mobilných aplikácií, ktoré sa využívajú na analýzu a identifikáciu používateľov, zaznamenávanie ich správania online a v reálnom čase, a ktoré sú následne využité v predajných procesoch či komunikačných platformách. Dátovým bodom môžu byť napríklad používateľské profily, inštalácie, procesy, údaje o sledovaní polohy, alebo push notifikácie.

Aké druhy dát dokážete z aplikácie získavať?
Druhov dát, ktoré dokážete získať a vyhodnocovať je mnoho. Medzi obchodne a marketingovo najzaujímavejšie patria:
- počet otvorení aplikácie, v prípade webovej aplikácie zobrazenia stránky
- čas a dĺžka každej návštevy v aplikácii
- informácie o návštevníkoch – ich záujmy, profesia, vek, či pohlavie
- priebeh aktivít používateľov v reálnom čase
- správanie používateľov online
- poloha používateľov
- informácie o zariadeniach, ktoré používatelia využívajú
- prihlásenia/odhlásenia a celková aktivita používateľov v rôznych časových úsekoch počas dňa.
Mnohé spoločnosti tieto údaje využívajú na tvorbu používateľskej cesty. Vďaka nim totiž môžu svojim používateľom lepšie porozumieť a predpovedať ako sa v ich aplikácii správajú. To im umožňuje neustále vylepšovať ich používateľskú skúsenosť.
Ako kľúčové sa javia najmä tieto poznatky plynúce z údajov získaných z aplikácií:
- dôvody návštev v aplikácii
- problémy súvisiace s interakciou so zákazníkom
- výsledky rozhodovania o kúpe alebo konkrétnej akcii
- analýza dát a retencia už existujúcich zákazníkov.
Ako tieto dáta z vašej aplikácie získať?
Aplikácie využívajú na získavanie dát súpravu na vývoj softvéru (SDK). Pokiaľ ide o webové aplikácie, stratégia získavania dát sa môže líšiť v závislosti od druhu webových stránok. Tie môžu používať technológiu JavaScript alebo súbory cookie.
Meranie a získavanie informácii o činnosti a správaní používateľov sa poväčšine začína návštevou webu alebo spustením mobilnej aplikácie. Zaznamenané dáta sa následne analyticky vyhodnocujú.
Akými spôsobmi môžete využiť údaje z aplikácie?
1. Využitie dát na tvorbu prehľadov
Ako uvádzame vyššie v článku, dáta z aplikácie sú cenné zdroje informácií, ktoré vám umožnia získať prehľad o trhu. Je to dôležité, pretože sa dozviete napríklad to, či sa vaša zákaznícka základňa rozrastá a odkiaľ vaši používatelia prichádzajú.
Tieto takzvané Acquisition Metrics (akvizičné metriky), poskytujú predstavu o cene za akvizíciu a tým pomáhajú pri identifikácii návratnosti (ROI). Môžete vďaka nim sledovať napríklad aj prehľady o konverznom pomere v aplikácii, následne ju na základe toho optimalizovať.

2. Tvorba stratégie s ohľadom na vzorce správania používateľov
Je dôležité skutočne rozumieť tomu, ako sa používatelia vo vašej aplikácii správajú. Behavior Metrics (metriky správania) slúžia k tomu, aby ste správne pripravili všetky kroky, ktorými chcete svoju cieľovú skupinu previezť.
Niekedy môžu o úspechu rozhodovať maličkosti. V mobilnej aplikácii Trip Advisor došlo nedávno k nárastu konverzií o 27 %, čo viac ako zdvojnásobilo ich akvizíciu nových používateľov. Jedinou zmenou pritom bolo umožnenie rýchleho prihlásenia sa do aplikácie pomocou Facebooku.
Páči sa vám, čo čítate?
3. Prispôsobenie reklamnej stratégie reakciám používateľov
Podľa eMarketer v súčasnosti mobilná reklama predstavuje takmer 70 percent celkovej digitálnej reklamy, čo činí približne asi 135 miliárd dolárov.
Vďaka meraniam môžete vylepšiť a personalizovať organické i platené reklamy na základe dát, ktoré o svojich používateľoch získavate. Váš používateľ alebo potenciálny zákazník tak uvidí reklamy, ktoré sú pre neho relevantné. Tým optimalizujete vaše náklady na reklamu a zvyšujete percento konverzie. Zakomponovať môžete aj rôzne in-app refferal programy, pomocou ktorých môžu vaši používatelia aplikáciu priamo odporúčať svojim známym výmenou za získanie odmeny.
Dôležitý je v tomto prípade aj objem a typ reklám, ich veľkosť, či orientácia. Marketingové tímy môžu na základe získaných reakcií vytvárať výstupy, prípadne sa zamerať na to, čo konkrétne majú v záujme testovať.

4. Vyhodnotenie miery interakcie
Podľa výskumu a štúdie Localytics až 58 % používateľov, ktorí si stiahnu vašu aplikáciu, ju po 30 dňoch znovu nepoužije. Získané dáta je teda možné využiť na zvýšenie angažovanosti publika s cieľom zaistiť jeho aktivitu v aplikácii. Pokiaľ budete svojim zákazníkom na ktorých cielite venovať pozornosť, lepšie porozumiete ich správaniu v online prostredí, ich záujmom, aj rýchlo sa meniacim rozhodnutiam o nákupe. Používateľov môžete segmentovať napríklad na základe e–mailov alebo push notifikácií.
Merať a vyhodnocovať môžete v tomto prípade priemerný čas, ktorý používateľ v aplikácii strávi, frekvenciu spustenia aplikácie, alebo intervaly medzi jednotlivými spusteniami. To vám pomôže identifikovať používateľov, ktorí vašu aplikáciu otvárajú najčastejšie a zostávajú v nej najdlhšie. Pomocou toho lepšie špecifikujete a konkretizujete vašu cieľovú skupinu a zároveň zistíte, ako ju zaujať a zvýšiť jej interakciu.

5. Analýza na základe nazbieraných dát
Vďaka získaným dátam môžete ľahko určiť priemernú životnosť vášho zákazníka i rozdiely v mierach ich aktivity. To všetko aj na základe druhu ich zariadení, z ktorých do vašej aplikácie vstupujú. Optimalizujete tak proces získavania nových zákazníkov a naviac vám to uľahčí snahu o zachovanie tých existujúcich.
Retention Metrics (metriky uchovávania) je možné kategorizovať podľa zariadenia, konfigurácií kanálov, alebo dátumov inštalácie. Sú zároveň jedným z kľúčových hráčov napríklad pri meraniach spojených s novými aktualizáciami aplikácie.
Ďalšie informácie, ktoré môžete získať sú napríklad typ zariadenia a jeho verzia, veľkosť obrazovky, IP adresa, mobilný operátor, RAM/ROM a mnoho ďalších.

Na záver
Dáta zbierané z aplikácií sú prostriedkom, ktorý môžete využiť na podporu a rast vášho biznisu. Dokážu vás informovať o všetkom, čo sa vo vašej aplikácii deje – ako sa v skutočnosti používa, čo funguje a čo nefunguje, alebo čo je potrebné zmeniť. Na to, aby ste ich mohli správne využívať je však nevyhnutné im aj správne porozumieť. Ak sa merajú, vyhodnocujú, a následne používajú správne, pomôžu vám dáta z aplikácie dosiahnuť vaše ciele a posunúť vašu aplikáciu na vyššiu úroveň.