fbpx

5 horúcich tipov na vašu geolokačnú appku

Či sa nám to páči, alebo nie, viac ako 90% aplikácií nainštalovaných v našom smartfóne využíva geolokáciu. Svet vývoja mobilných aplikácií totižto aktuálne stojí na 4 nosných pilieroch a tými sú: senzory dotykovej obrazovky, 4G, GPS a funkcia fotoaparátu. Pokiaľ sa teda aj vy chystáte uspieť s aplikáciou, ktorá bude poskytovať služby využívajúce polohu, mali by ste čo najlepšie využiť všetok ich potenciál.

Funkciu geolokácie je možné využiť skutočne v akejkoľvek sfére podnikania, či už prevádzkujete autoumyváreň alebo reštauráciu. Stručne povedané, populárna geolokácia plní dve základné funkcie:

  • sleduje pohyb zariadenia;
  • hlási serveru zozbierané údaje a naopak, hlási údaje aj používateľovi (napr. vodiči Uber a cestujúci, ktorí si vzájomne vedia skontrolovať polohu)
 

Netreba dodávať, že dáta a údaje sú tým najcennejším, s čím sa v digitálnej ekonomike aktuálne obchoduje. Maximálne využitie údajov môže obohatiť vašu spoločnosť a aj vašich zákazníkov. Mimochodom, trh s údajmi o polohe mal minulý rok hodnotu 10 miliárd dolárov. Predpokladá sa, že do roku 2027 sa jeho hodnota zvýši na viac ako dvojnásobok. Preto sme zhromaždili tie najlepšie nápady, ktoré je možné využiť pri vývoji alebo adaptácii geolokačných funkcií do aplikácii, či softvérov.

Tento článok vás možno inšpiruje, ak zvažujete digitálnu transformáciu priamo vo vašom podnikaní, či v prípade, že hľadáte nové efektívnejšie riešenia.

Čo sú geolokačné mobilné aplikácie?

Geolokačné aplikácie sú založené na sledovaní polohy používateľa, identifikovanej pomocou GPS a údajov z mobilnej veže, prípadne Wi-Fi pripojenia. Existuje niekoľko druhov služieb tohto druhu:

  • Lokálne vyhľadávanie rôznych služieb a miest 

Patria sem reštaurácie, cestovné poriadky verejnej dopravy, zdravotnícke zariadenia. Napríklad aplikácia Tripadvisor vám umožňuje prezerať si pamiatky a miesta vo vašej blízkosti, no aj recenzie na nich, čo je nápomocné v prípade, že sa v danej lokalite nevyznáte.  

  • “Push” upozornenia

Rôzne aplikácie vernostného programu a aplikácie, ktoré umožňujú získavanie bodov, ktoré je možné vymeniť za zľavy alebo darčeky. Napríklad aplikácia Shopkick udeľuje používateľom body pri vstupe do určitých obchodov, čím ľudí motivuje k častejším návštevám obchodov a nakupovaniu. Tento, na oko inovatívny, marketingový trik je novodobou verziou udeľovania bonusových bodov za každý nákup.

  • Aplikácie na sledovanie ľudí a hľadanie vecí

Aplikácie na sledovanie polohy členov rodiny a priateľov (napríklad Find My od Apple), zoznamovacie aplikácie a komunikačné aplikácie na spojenie sa s inými ľuďmi, ktorí praktizujú podobné športové aktivity, záľuby, výlety a pod.

geolokačné aplikácie

S nástupom pandémie bolo vyvinutých veľa aplikácií na kontrolu pohybu ľudí, diagnostikovaných pozitívne na ochorenie Covid-19, a na sledovanie jedincov, s ktorými nakazení prišli do kontaktu. Vďaka týmto aplikáciám sa podarilo minimalizovať, v mnohých prípadoch aj úspešne zabrániť, šíreniu nákazy. Napríklad NHS (National Health Service), aplikácia na sledovanie kontaktu s koronavírusom, používateľom odporúčala, aby prispeli aj ďalšími dôležitými údajmi – napríklad svojou polohou – ktoré pomôžu epidemiológom identifikovať epicentrá nákazy.

Spoločnosť Apple je dlhoročným priekopníkom vo využívaní funkcie sledovania aj vďaka aplikácii Find My, ktorá je základným príslušenstvom všetkých jeho zariadení. Len nedávno sa spoločnosť rozhodla rozšíriť svoju ponuku v tomto smere, predstavením novej rady sledovania polohy, pod názvom Airtags, ktoré je možné pripevniť na auto, kľúče od auta alebo obojok pre psa a sledovať ich polohu v aplikácii Find My.

Odvetvia, ktoré môžu z geolokácie najviac vyťažiť

Geolokačné aplikácie už dávno presiahli rámec tradičných aplikácií ako mapy od spoločností Google a Apple. Je ťažké nájsť aplikáciu, ktorá nepoužíva geolokáciu: od aplikácií ako sú Find My alebo Počasie, až po Instagram, Uber, či TripAdvisor. Väčšina komunikačných aplikácií tiež ponúka možnosť zdieľať vašu polohu priamo v čete. Dokonca aj fotografie vo fotoaparáte mobilných zariadení sú prehľadne usporiadané, podľa miesta a dátumu, kedy boli zachytené.

Pre ďalšiu inšpiráciu ponúkame prehľad využitia geolokačných aplikácií vo vybraných odvetviach:

Maloobchod

Poprední maloobchodníci, vrátane spoločností Walmart, Target a IKEA, využívajú na zlepšenie zákazníckej skúsenosti funkcie geolokácie. Pomocou údajov GPS pomáhajú zákazníkom nájsť najbližší obchod alebo zvoliť vhodné miesto vyzdvihnutia, prípadne doručenia tovaru.

Doručovacie služby predstavujú ďalší populárny príklad využitia geolokačnej aplikácie. Napríklad aplikácie na donášku jedla, ako je Wolt, vám umožnia sledovať doručenie vašich objednávok v reálnom čase. Podobnú funkciou ponúka aj aplikácia globálnej doručovacej služby DPD.

“On-demand” služby

Služby na požiadanie odhalili výhody geolokalizácie už dávno. Uber, jedna z najpopulárnejších dopravných aplikácií, sa spolieha na polohu používateľov pri párovaní cestujúcich s vodičmi v ich okolí. Používateľom tiež umožňuje vidieť, kde sa nachádzajú ich taxíky, kedy dorazia, a sledovať odhadovanú dĺžku cesty v reálnom čase, po nástupe do Uber taxíka.

geolokačné aplikácie

Cestovanie

Neexistuje žiadna aplikácia na rezerváciu hotelov, ktorej súčasťou by nebolo aj zobrazenie polohy hotela, apartmánu alebo iného ubytovania, priamo na mape. Možnosť nájsť si hotel, ktorý je k vám aktuálne najbližšie, alebo v blízkosti cieľového miesta, je neuveriteľné praktická a pohodlná. Preto aplikácie ako Booking, Airbnb alebo reťazové hotelové aplikácie ako Marriott, taktiež ponúkajú možnosť geolokácie.

Automobilový priemysel

Údaje GPS z vozidiel sú využívané aj v systémoch verejnej dopravy (napr. Moovit) na informovanie cestujúcich o meškaní, či čase príchodu MHD. Geolokačné aplikácie je však možné využiť aj v sektore osobných automobilov.

Šport

Ak sa venujete behu, potom pravdepodobne poznáte aplikácie Nike Run Club či Runtastic, umožňujúce sledovanie polohy v reálnom čase. Majú prístup k údajom GPS z vášho telefónu aby mapovali vaše trasy, sledovali vašu rýchlosť, alebo vás dokonca prepojili s ostatnými bežcami v okolí.

Vďaka geolokácii v aplikácii hravo nájdete aj najbližšie fitness centrá, osobných trénerov, či live stream s fitness obsahom na miestnych kanáloch.

geolokačné aplikácie

Sociálne médiá a zoznamky

Aplikácie ako Instagram a Snapchat tiež umožňujú v príspevkoch používať geografické značky, vďaka ktorým môžete vidieť ľudí v okolí a spojiť sa s nimi na základe vašej polohy. Podobne využívajú sledovanie polohy aj zoznamky. Napríklad lokálna zoznamovacia aplikácia happn zobrazí nezadaných jedincov vo vašom okolí.

geolokačné aplikácie

Hry

Pokémon Go, jedna z najpopulárnejších hier všetkých čias, využíva geolokáciu skutočne naplno. Pokémoni, ktorých v hre chytáte, sa vyskytujú len na určitých miestach, podobne ako arény a ďalšie vychytávky, ktoré bez zapojenia geolokačných služieb nedokážete nájsť. Odmeny v hre dostávate podľa toho, koľko kilometrov ste v daný deň prešli.

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

Nápady na vašu vlastnú geolokačnú appku

Veríme, že sme vás predošlými typmi už existujúcich úspešných modelov, využívajúcich sledovanie polohy, inšpirovali. To však zďaleka nie je všetko, preto pozorne čítajte ďalej, máme ešte zopár nápadov, o ktoré sa radi podelíme:

Aplikácia s obsahom dostupným iba na určitých miestach

Predstavte si, že isté informácie o zľavách, časovo obmedzené ponuky, fotky, či správy dostanete iba na určitom označenom mieste. Pútavé značky prilákajú väčší počet návštevníkov, spopulárnia aj menej známe miesta a používatelia si medzi sebou zdelia informácie o novom mieste. Napríklad aplikácia na zdieľanie fotografií SnapChat ponúka rôzne nálepky a vylepšenia fotografií na základe toho, kde sa práve nachádzate. 

geolocation app

Joe Goose, Dribbble

Aplikácia na automatizáciu úloh

Áno, ľudia milujú ak za nich niekto, prípadne niečo, dokončí nudnú, či zdĺhavú úlohu.  Veľa pracovných procesov sa dnes už dá automatizovať, a to aj na základe využitia sledovania polohy. Praktická aplikácia Trigger umožňuje informovať o opustení pracoviska.

Integrované do inteligentných domácich zariadení môžu byť tieto druhy aplikácií použité na automatizáciu rôznych úloh. Napríklad aplikácie Hue od Philips a Home od Apple môžete naprogramovať tak, aby po príchode domov rozsvietili svetlá alebo zapli termostat.

automation

Aplikácia s interiérovou navigáciou

Napriek tomu, že interiérová navigácia nevyužíva tradičné technológie ako GPS, ale viac sa opiera o Bluetooth funkcie (BLE), stále ide o sľubný spôsob využitia geolokalizácie v aplikáciach. Takéto technológie môžu byť integrované do aplikácií nákupných centier alebo podujatí (napr. festivalov), aby sa návštevníci vedeli v priestoroch lepšie orientovať.

geolokacna appka

Arek Borysiuk, Dribbble

Aplikácia, ktorá upozorňuje na hrozby v okolí

Geolokácia sa taktiež využíva na zobrazenie čo najpresnejších predpovedí počasia na danom mieste. Okrem predpovedí však takéto geolokačné aplikácie môžu zachrániť životy zasielaním upozornení na hurikány, tornáda alebo lesné požiare. Oznámenia sú založené na automatizovanej analýze miestnych online aktualít.

Napríklad LastQuake (Francúzsko) a FEMA (USA) ponúkajú informácie o aktuálnom počte požiarov, zemetrasení, prípadne iných meteorologických javov. V globálnom merítku však svetu stále chýbajú efektívnejšie riešenia v tejto oblasti.

Aplikácia pre cestovateľov

Spolu s rozšírenou realitou môžu byť geolokačné aplikácie použité aj na poskytovanie virtuálnych prehliadok so sprievodcom, pre používateľov kdekoľvek na svete. Predstavte si, že sa prechádzate po meste a dostávate všetky informácie o pamiatkach a miestach, priamo z vášho mobilného zariadenia, namiesto osobného sprievodcu. Ďalšia možnosť v tomto sektore je ponúknuť hotelom aplikáciu so službami, ako je navigácia v ich priestoroch alebo self-check-in / out, pri príchode a odchode. Na aktiváciu elektronických kľúčov v hoteli je možné využiť hotelovú navigáciu a  na otvorenie dverí vám postačí váš mobilný telefón.

travel geolocation app

Na záver

Geolokácia je neoceniteľná technológia, ktorú je možno využiť vo väčšine aplikácii. Má svoje špecifické výhody, uplatniteľné v rôznych odvetviach podnikania a priemyslu. Niektoré z týchto odvetví sú nám už dobre známe napr. taxi služby, mapy, šport, rozvoz jedál aj zoznamky. Realita dnešnej doby sa nesie v duchu rýchleho a jednoduchého čerpania informácii z mobilných zariadení, ktoré máme vždy pri sebe. Preto je väčšina tých najmodernejších aplikácii založená na sledovaní polohy, vďaka čomu používateľ nájde informácie o nadchádzajúcich udalostiach, stretnutiach, miestnych správach alebo aktualizáciách, takmer okamžite. 

Rozhodne však stojí za to zamyslieť sa a nahliadnuť aj do oblastí, kde by väčšina ľudí uvítala viac automatizácie, využiť potenciál geolokácie naplno, nielen na už známe vyhľadávanie populárnych reštaurácii a zoznamiek. 

Ak máte aj vy skvelý nápad na aplikáciu s využitím geolokácie alebo si myslíte, že tento typ služby by mohol rozbehnúť vaše podnikanie, kontaktujte nás.

Top