fbpx

Ako by mala na krízu reagovať malá firma?

Situácia spôsobená pandémiou koronavírusu sa dotýka nás všetkých a bude sa nás dotýkať čoraz viac. Mikro a malé firmy, ktoré sú ťahúňom ekonomík, sú zároveň jedným z jej najcitlivejších miest. Aj my sme malá firma a hoci pôsobíme v IT sektore, ktorý je určite v bezpečnejšej situácii ako iné odvetvia, aj my sa musíme pripraviť na výpadky zákazok, výrazne zhoršenú platobnú disciplínu, a počítať s tým, že situácia sa v blízkej dobe nezlepší.

Dlhodobý lockdown krajín bude mať na ekonomiku extrémny vplyv s potenciálne oveľa tragickejším dopadom, ako je pandémia koronavírusu.

V momentálnej situácií sa pozornosť štátu, médií a obyvateľstva sústredí primárne na spomalenie rastu nakazených pacientov a “sploštenie” rastovej krivky s cieľom mať čo najmenší počet hospitalizácií v peaku a odľahčiť tak preťažené zdravotníctvo.
Dlhodobý lockdown obyvateľstva a krajín však bude mať ďalekosiahle ekonomické dôsledky s potenciálne oveľa tragickejším dopadom, ako je pandémia koronavírusu. O tom však zatiaľ nikto nechce počuť. Viaceré štáty sveta však už pomaly začínajú otvárať túto tabuizovanú tému a začínajú hľadať kompromisy medzi plným lockdownom a akým-takým chodom hospodárstva. Veríme, že podobne sa na to budú pozerať kompetentní aj u nás, zatiaľ však musíme robiť opatrenia, ktoré našu firmu budú držať na nohách aj v tejto náročnej situácií.

Prečítajte si, čo robíme. Budeme radi, ak pridáte svoje komentáre alebo vlastné tipy.

Otvorená a pravidelná interná komunikácia

Ľudia majú strach. Aktuálne sa strach sústredí primárne na otázku nákazy, no ten pominie a príde strach existenčný. Budem mať prácu? Prežije moja firma túto situáciu? Budem ja z tých prvých, koho vyhodia? Kde si teraz budem hľadať prácu a ako zaplatím svoje záväzky?
Strach je oprávnený a zmierniť sa dá iba otvorenou komunikáciou v rámci firmy. Zamestnanci si zaslúžia byť informovaní o situácii. U nás dávame vedieť pravidelne nasledovné informácie:

  • Stav otvorených akvizícií. Ak sa nové projekty zastavujú alebo rušia, ľudia o tom majú vedieť.
  • Platobná disciplína klientov. Ak niektorí klienti prestávajú platiť alebo sa im zhoršuje platobná disciplína, ľudia o tom majú vedieť.
  • Stav „rezervy“. Ľudia majú vedieť o tom, ako dlho dokáže firma prežiť aj keby od dnešného dňa nemala uhradenú žiadnu faktúru.

Považujeme za absolútne férové informovať zamestnancov o ohrozenosti ich pracovných pozícií. Logicky najohrozenejšie sú pozície, ktoré su „neproduktívne“ a v aktuálnej situácií môžu byť považované za „luxusné“.

Spravidla – office manažment, nižšie postavení account manažéri, juniorní zamestnanci v skúšobných dobách, menej výkonní zamestnanci, za niektorých okolností aj obchodnícke pozície.

Zavedenie čiastkových úväzkov pre menej kľúčové pozície

Pri znižovaní nákladov na interný staff sú viaceré možnosti:

  • Neplatené voľno – môže byť výhodné pre firmu, no veľkou záťažou pre zamestnanca, ktorý ostane bez príjmu)
  • Zrušenie pozície – treba počítať s výpovednou dobou, úspora sa prejaví neskoro
  • „Nútená“ dovolenka – vo výsledku však nezníži náklad firmy v kritickom období, iba pripraví zamestnanca o dovolenku

Všetky možnosti sú zlé. Za správne považujeme otvorenú debatu so zamestnancami a pristúpenie na dohodu na skrátené úväzky v prípade menej kľúčových pozícií. Takýmto spôsobom sa dajú veľmi efektívne znížiť náklady pri zachovaní prevádzkyschopnosti firmy a zároveň pokrytí základných životných nákladov zamestnancov.

Rozumné investovanie a stimul nakupovania

Šetrenie s cieľom hromadiť kapitál na horšie časy sa nemusí nutne vyplatiť. Aj dnešná doba môže nahrávať investíciám do marketingu, do vývoja nových produktov či zmeny poskytovaných služieb.

Šetrenie s cieľom hromadiť kapitál na horšie časy sa nemusí vyplatiť. Ak tak budú rozmýšľať všetci, roztočí na extrémne nebezpečná špirála úpadku.

Treba konať racionálne, nepodľahnúť panike a nezadržiavať zdroje vo vnútri spoločnosti – práve to prispeje k roztočeniu extrémne nebezpečnej špirály, ktorá bude ťahať nadol celý trh. Investujte, podporujte, nakupujte a odoberajte služby od iných. Žiadajte, ale aj poskytujte zľavy a vychádzajte si v ústrety. My sa napríklad snažíme vyjsť v ústrety našim klientom, o ktorých vieme, že sú veľmi poškodení súčasnou situáciou – či už masívnym zľavnením našich služieb alebo úplným odpustením mesačných poplatkov.
Naopak, vieme, ktorí z naších klientov si stále môžu dovoliť platiť plné sumy a práve od nich žiadame stopercentné dodržiavanie platobnej disciplíny.

Plošné zníženie platov alebo rušenie pozícií?

V krízovej dobe bude potrebné ušetriť a zoptimalizovať náklady. Je vhodné zrušiť niektoré nekľúčové pracovné pozície a ušetriť tak potrebný balík peňazí, ale zároveň prísť o dlhodobých zamestnancov a spôsobiť im vrásky na tvári?

Niekoľkopercentné zníženie platov, dokáže pomerne bezbolestne ušetriť firme zásadné prostriedky bez potreby rušenia pozícií.

Alebo radšej siahnuť na platy všetkým, ale v malom, napríklad 10-20 % rozsahu? Niekoľkopercentné zníženie platov, dokáže pomerne bezbolestne ušetriť firme zásadné prostriedky bez potreby rušenia pozícií. Myslíme si však, že o takomto zásahu musí rozhodnúť celý tím a nemá prísť ako nariadenie „zhora“.

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

Rast je pasé

Pekné rastové krivky, dobré čísla. Zabudnite, nebudú. Je potrebné na chvíľu sa prestať orientovať na zisk, ale na zachovanie prevádzkyschopnosti firmy za predpokladu vyrovnaného rozpočtu alebo aspoň minimálnej a nejaký čas udržateľnej straty. O niekoľko mesiacov sa všetko vráti do normálu, ale teraz treba mať priority inde.

100 % homeoffice

100 % homeoffice je samozrejmosťou. Výhodu majú firmy, ktoré majú homeoffice zavedený dlhodobo. U nás sa chvalabohu homeoffice nikdy neobmedzoval, všetci sme zvyknutí na tento režim a dlhodobo nám funguje.

Fyzická prítomnosť v office sa dá absolútne minimalizovať s výnimkou občasného výberu pošty, ktorá sa ani nám, ako takmer paperless firme, stále nevyhýba.

Naši developeri majú denné, vedené standupy, ktoré bežia rovnako ako za bežnej prevádzky. Na videokomunikáciu používame www.whereby.com, interná komunikácia nám beží cez neverejné nástroje od spoločnosti Synology. Vo firme máme dlhodobo zabezpečné VPN spojenie.
Fyzická prítomnosť v office sa dá absolútne minimalizovať s výnimkou občasného výberu pošty, ktorá sa ani nám, ako takmer paperless firme, stále nevyhýba.

Voľná pracovná doba

Homeoffice musí byť kontrolovaný a musí mať jasné pravidlá, avšak v období karantény sú určite vhodné ústupky, ktoré prispejú k psychohygiene. Práve v takomto období je možné vyjsť ľuďom v ústrety a umožniť im pracovať v ľubovoľnú dennú dobu, za predpokladu, že to nenaruší plány ostatným kolegom. U nás platí jednoduché pravidlo – členovia tímu sa navzájom koordinujú a informujú o svojej dostupnosti či nedostupnosti. Ak svojou nedostupnosťou člen tímu spôsobí problém inému členovi tímu, dozvie sa o tom.

Zastupiteľnosť na kritických pozíciach

V súčasnosti sa asi ešte stále málo myslí na to, že kvôli priamemu nakazeniu vírusom môžu vypadnúť z práce kľúčoví ľudia. Vrátane majiteľov, riaditeľov a skratka tých, čo majú “kľúče od miešačky”. Je vhodné venovať pár minút zamysleniu sa aj nad takýmto úplne kritickým scenárom. Veríme, že projektovú zastupiteľnosť máte poriešenú, ale viete, kto uhradí mzdy, odvody, faktúry, DPHčku, kto spracuje účtovníctvo a pod. v prípade výpadku takto kľúčových ľudí?

Držte sa

Myslíme si, že každá malá firma by mala urobiť okamžité kľúčové opatrenia na udržanie svojej prevádzkyschopnosti. Potrvá dlho, kým sa situácia zastabilizuje a aj po uvoľnení súčasných opatrení chíľu potrvá, kým systém začne fungovať tak, ako pred epidémiou. Absolútne nevyhnutné však je nepodľahnúť panike a stimulovať obchodný styk.
Nakupovať, odoberať služby, nerušiť projekty a upokojovať svojím nákupným správaním všetkých okolo seba. Extrémne ekonomické škody sú podľa nás najväčším rizikom koronavírusu. Ostaňte zdraví a umývajte si ruky!

Top