fbpx

Prečo je discovery fáza nevyhnutnosťou pre každý projekt?

Vytvorenie vlastného jedinečného riešenia je vážne rozhodnutie a ak ste ho urobili, tak by ste si na jeho realizácii mali dať záležať. Koniec koncov, do svojho budúceho projektu vkladáte určité očakávania a nechcete, aby zlyhal.

Všetko začína nápadom, no ak neviete, ako ho sformovať, kde sa dá uplatniť a aké publikum môže vaše riešenie dobre využiť, potom neodhalíte plný potenciál vášho budúceho projektu. Čo teda môžete urobiť, aby ste sa tomu vyhli a vytvorili riešenie, ktoré vaše potenciálne publikum skutočne potrebuje? Odpoveď je – venujte zvláštnu pozornosť discovery fáze, alebo aj fáze „objavovania“ predtým, ako začnete s vývojom softvéru.

Na základe našich skúseností môžeme povedať, že nech už zastupujete čokoľvek (startup alebo úspešnú spoločnosť, ktorá potrebuje digitalizáciu), musíte sa ponoriť do discovery fázy, aj keď si myslíte, že viete o svojom podnikaní, budúcej aplikácii a potenciálnych používateľoch všetko. Okrem toho vám holistický výskum a zhromažďovanie informácií môže pomôcť identifikovať a eliminovať všetky možné riziká.

Discovery fáza je kľúčovou fázou pred vývojom a je lepšie ju delegovať na tím profesionálov, ktorí majú dlhoročné skúsenosti s prieskumom trhu. Áno, táto služba vás bude stáť nejaké peniaze, no investovaním do takéhoto výskumu investujete do dopytu, konkurencieschopnosti a celkového úspechu vášho projektu na trhu. Toto nie je spôsob, ako môže developerská spoločnosť zarobiť viac peňazí na vašom projekte, toto je jednoducho spôsob, ktorý vám pomôže vybudovať skutočne relevantné a všestranné riešenie, ktoré bude slúžiť vášmu podnikaniu v nadchádzajúcich rokoch.

Čo je zahrnuté v discovery fáze?

Na začiatok si vyjasnime, čo máme na mysli pod discovery fázou. V skutočnosti ide o prvú fázu vývoja softvéru, počas ktorej členovia tímu a hlavní manažéri (obchodní analytici, marketingoví manažéri, dizajnéri a ďalší špecialisti v závislosti od potrieb konkrétneho projektu) zhromažďujú informácie týkajúce sa vášho projektu.

Podľa najnovšieho výskumu takmer 50 % projektov súvisiacich s vývojom softvéru nakoniec prekročí počiatočné náklady, ktoré na nich klienti chceli minúť. Prečo presne sa to deje? Predovšetkým preto, že projektom chýba celkový holistický výskum schopný zmierniť všetky riziká a stanoviť viac-menej presný časový plán. Účelom discovery fázy je uistiť sa, že my ako technológovia úplne rozumieme vašim obchodným potrebám a požiadavkám, a aby bol váš projekt nákladovo a časovo efektívny.

Vďaka discovery fáze a dobrej spolupráci s klientom môže spoločnosť zaoberajúca sa vývojom softvéru, ako je tá naša, urobiť pre váš projekt nasledovné:

  • formulovať popis vášho projektu na vysokej úrovni;
  • vytvoriť dokument vízie projektu;
  • pripraviť funkčné požiadavky;
  • vybrať potrebný zásobník technológií;
  • urobiť odhady (vašich nákladov a celkového času vývoja);
  • naplánovať samotný vývojový proces a špecifikácie;
  • vytvoriť modely, makety a dizajn architektúry.

 

Každý projekt je jedinečný a vyžaduje si pozornosť rôznych odborníkov. Napríklad pri niektorých riešeniach bude stačiť konzultácia s obchodnými analytikmi, vývojármi, scrum mastermi a dizajnérmi, ale pri iných projektoch možno budeme musieť zapojiť ľudí so špecifickejšou odbornosťou, ako sú blockchain techleads alebo techleads z akejkoľvek inej potrebnej sféry. A to je to, čo robí discovery fázu takou skvelou – iniciuje sa s cieľom formovať váš konkrétny projekt s prihliadnutím na vaše konkrétne potreby.

Okrem dobre definovanej architektúry a funkčnosti projektu vám discovery fáza umožňuje urobiť podrobné odhady pre váš projekt. Samotný vývoj je zložitý proces a niekedy je ťažké presne vyhodnotiť, koľko času a peňazí si vyžiada. Ak však máte jasnú koncepciu, rozumiete súčasnej obchodnej situácii, máte dobre definované požiadavky a ciele a poznáte všetky technické detaily týkajúce sa vášho riešenia, potom bude jednoduchšie nastaviť rozpočet na vývoj. Preto je discovery fáza nevyhnutnosťou. Pomáha zhromaždiť všetky tieto podrobnosti a na ich základe vykonať všetky dôležité výpočty a poskytnúť vám skutočné čísla.

Discovery fáza vám môže pomôcť s výberom vhodného vývojového tímu, pretože ukáže, či tím má potrebné hard a soft skills, čoho si cení a či skutočne spĺňa to, čo váš biznis potrebuje. A čo je dôležitejšie, môžete pochopiť, či je pre vás pohodlné pracovať a komunikovať s týmto tímom, pretože komunikácia znamená pri vývoji softvéru veľa. Naskočiť do vývoja bez toho, aby ste spoznali svoj tím, nie je najlepší nápad. Koniec koncov, nechceli by ste míňať svoje peniaze na tím, ktorý nie je dobrý, a potom očakávať dobré výsledky. Reštartovať vývoj softvéru s iným tímom je vždy ťažké, berúc do úvahy, koľko práce by sa malo presunúť a nanovo vysvetliť.

Ak teda vezmeme do úvahy všetky vyššie uvedené skutočnosti, vyzdvihneme hlavné výhody discovery fázy:

  1. Optimalizované alebo znížené náklady na vývoj. Vďaka presným špecifikáciám projektu, dohodnutej architektúre a technológii môže vývojárska spoločnosť premyslene naplánovať fázy vývoja, určiť priority úloh a pracovať efektívnejšie. To všetko vedie k rýchlejšiemu pokroku a v dôsledku toho k nižším nákladom.
  2. Lepšia flexibilita projektu. Rozsah projektu je možné upraviť alebo dokonca zmeniť iba vtedy, ak máte o svojom projekte celkový obraz. Toto je zásadná výhoda, ak vyvíjate MVP na otestovanie vášho nápadu a potrebujete byť schopní implementovať alebo odstrániť niektoré funkcie.
  3. Zmierňovanie rizík. Vezmime si ako príklad termíny – ak jasne rozumiete svojmu projektu a tím vám poskytol odhady, je pravdepodobné, že termíny budú dodržané a riziko ich nedodržania sa zníži o viac ako 80 %.
  4. Predpokladaný výsledok. Discovery fáza nám umožňuje rozdeliť celý váš veľký projekt na malé časti nazývané „používateľské príbehy“ a prípady použitia, aby sme opísali a potvrdili, ako má tá či oná funkcia fungovať, čo zase vedie k úspešným výsledkom.
  5. Užitočné výstupy. Dokumentáciu, ktorú dostanete po discovery fáze, môžete použiť, ak budete v budúcnosti uvažovať o zlepšení svojho projektu, jeho úprave alebo nejakej zmene konceptu, ale budete sa držať svojich počiatočných obchodných potrieb.

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

Kedy je vhodné vykonať discovery fázu?

V oblasti vývoja softvéru už mnoho rokov spolupracujeme s mnohými klientmi a na základe našich skúseností môžeme povedať, že sú situácie, kedy potrebujete najmä discovery fázu. Tu sú niektoré z nich, na ktoré by sme chceli upozorniť:

  • Nemáte predstavu, ako by vaše riešenie malo vyzerať. Samozrejme, keď začínate s vývojom softvéru, máte určité očakávania. Niekedy sú však ďaleko od reality a musíte zhodnotiť skutočnú situáciu, aby ste pochopili, kde začať a ako premeniť svoj koncept na úspešné riešenie.
  • Váš projekt je príliš komplikovaný a vyžaduje si dlhodobý vývoj. Bez podrobných špecifikácií a stanovených požiadaviek na konečné riešenie sa môže stať, že za svoj projekt zaplatíte veľa peňazí a nedostanete presne to, čo ste chceli. Ak nevenujete zvláštnu pozornosť discovery fáze, prieskumu trhu a konkurencie a ak nevyviniete potrebný prístup a stratégiu, stratíte veľa času a vývoj môže trvať dlhšie, ako ste očakávali.
  • Máte veľa ľudí zodpovedných za váš projekt. Viaceré zainteresované strany môžu spôsobiť veľa rozporov a spôsobiť mätúce požiadavky. A to môže ovplyvniť vývoj vášho projektu. Ak však máte obchodného analytika, môžete si byť istí, že priority budú nastavené správne a bude vám vysvetlené, čo je pre efektívny vývoj projektu skutočne potrebné.

Čo konkrétne sa pripravuje v počiatočnej fáze?

Discovery fáza zahŕňa množstvo častí a zahŕňa prípravu mnohých rôznych dokumentov. Tu je niekoľko hlavných, o ktorých by ste mali vedieť:

#1 Analýza vášho nápadu a podnikania

Možno budeme musieť zistiť, o čom je vaše podnikanie a ako presne by ste ho chceli zlepšiť vďaka vývoju softvéru. Je tiež dôležité prediskutovať všeobecnú predstavu o aplikácii a víziu, aby ste pochopili, na aký účel potrebujete riešenie, na aké publikum sa zameriavate a aké nádeje a očakávania doň vkladáte. Osobné pohovory cez telefón alebo akýkoľvek pohodlný messenger sú tiež skvelou praxou, pretože umožňujú hovoriť so všetkými zainteresovanými alebo dôležitými stranami (vaším CTO, senior manažérom atď.). Robí sa to s cieľom vytvoriť dobrú úroveň komunikácie medzi vaším a naším tímom v prípade, že by sme potrebovali na vašom projekte spolupracovať.

#2 Marketingový prieskum

V tejto fáze začínajú naši marketingoví špecialisti skúmať trh, vašu konkurenciu a najnovšie trendy. Robia to preto, aby vám pomohli nájsť najlepšiu možnú sadu funkcií pre vaše riešenie, odlíšili sa od konkurencie, porovnali stratégie, ktoré používajú vaši konkurenti (prístup, speňaženie, cieľové publikum, ich preferencie a potreby, spôsoby, akými sa zapájajú do riešení atď.). Marketingový prieskum pomáha formovať vašu aplikáciu, urobiť ju jedinečnou a dokonale prispôsobenou vašim používateľom/zákazníkom.

#3 Technická dokumentácia

V tejto fáze náš tím začína písať technické dokumenty so zoznamom požiadaviek pre váš projekt. Technická dokumentácia zahŕňa prípady použitia, príbehy používateľov, výber technológií, zoznam služieb tretích strán alebo integrácií, ktoré by mali byť zahrnuté. Pred napísaním všetkých týchto požiadaviek však vedieme dôsledný dialóg s vami, našim klientom, a identifikujeme účel vášho riešenia a vašich cieľových používateľov.

Môžeme vám tiež navrhnúť spôsob, akým možno tento nový softvér začleniť do vášho súčasného obchodného modelu a prostredia. To je užitočné najmä vtedy, ak už máte k dispozícii nejaké digitálne riešenia, ale potrebujete nové na optimalizáciu procesov alebo na oživenie vášho podnikania určitým spôsobom.

Vytvárame tiež dokument nazývaný Project Vision, ktorý rieši najdôležitejšie otázky týkajúce sa vášho podnikania, zákazníkov, problémov s produktivitou, výkonnostných problémov a požadovaných obchodných cieľov. 

#4 Prototypovanie

Tu naši dizajnéri začnú pracovať na vašom nápade, aby vám poskytli vhodné modely, makety loga a návrhy. Ponúkajú vám niekoľko možností rozloženia, farebných schém a dizajnových konceptov a konzultujú s vami, aby pochopili vašu víziu. Je to rozhodujúca časť discovery fázy, pretože definuje, ako bude vaše riešenie vyzerať. Povedomie o značke a uznanie je dôležité, preto venujeme prototypovaniu špeciálnu pozornosť.

Na záver

Každý projekt by mal ťažiť z discovery fázy, pretože len tak vám ako klientovi umožní dodržať stanovený rozpočet, využívať čas a ľudské zdroje rozumne a efektívne, vyhnúť sa mnohým podnikateľským rizikám a spustiť váš projekt presne vtedy, keď to potrebujete a chcete.

Vypichnutím niektorých dôležitých detailov týkajúcich sa vášho podnikania môžeme ako softvéroví vývojári zabezpečiť, že projekt bude prispôsobený vášmu rozpočtu, že bude obsahovať potrebnú sadu funkcií vyhovujúcich vašim obchodným potrebám a že vám umožní odlíšiť sa od vašich konkurentov – našou hlavnou úlohou je premeniť váš nápad na reálny projekt, ktorý vás uspokojí a vďaka ktorému bude váš biznis úspešnejší a ziskovejší.

Top