fbpx

Prečo je webová analytika dôležitá?

Čo je webová analytika a ako môže pomôcť vášmu biznisu rásť? Webová analytika je proces, pri ktorom analyzujete všetky údaje z vašich webových stránok, ktoré sa zhromažďujú a spracúvajú. Pomocou webovej analýzy dokážete v prípade neúspešných kampaní zistiť, čo presne sa v danej marketingovej kampani pokazilo, prečo nefungovala tak, ako by mala, či aké problémy sa mohli vyskytnúť v online službe, ktorú poskytuje vaša webová stránka. Analytika dokonca pomáha aj pri zvyšovaní zisku z reklám. Webová analytika sa teda prevažne týka marketingových kampaní, ktoré majú pomôcť vášmu podnikaniu rásť. To všetko za pomoci skúmania správania používateľov, optimalizácie pre vyhľadávače, zlepšovania vašich webových stránok, a monitorovania značky. Pomôže aj sledovaním organickej návštevnosti, ale aj návštevnosti, ktorú k vám privádza reklama, a to vrátane zhromažďovania údajov a miery konverzie.

Ako webová analytika funguje?

Väčšina analytických nástrojov „označuje“ svoje webové stránky vložením časti JavaScriptu do kódu webovej stránky, alebo do konkrétneho odkazu. Pomocou tejto značky analytický nástroj počíta zobrazenia stránky zakaždým, keď získa návštevníka, alebo keď niekto klikne na odkaz. Značka môže tiež zhromažďovať ďalšie informácie, ako je zariadenie, prehliadač a geografická poloha (prostredníctvom adresy IP).

Webové analytické služby môžu tiež používať súbory cookie na sledovanie jednotlivých relácií a na určenie opakovaných návštev z rovnakého prehliadača. Keďže niektorí užívatelia vymazávajú súbory cookie a prehliadače majú rôzne obmedzenia týkajúce sa snippetov kódu, žiadna analytická platforma nie je stopercentne presná, a rôzne nástroje niekedy poskytujú mierne odlišné výsledky. Vzhľadom na to, že používanie cookies analytickými nástrojmi musí byť v súlade s GDPR, je potrebné dbať na to, aby akékoľvek cookies boli v zariadení používateľa uložené len so súhlasom. Na to existujú samostatné riešenia ako napr. EUCookie Cookie Consent Widget.

Údaje webovej analytiky, ktoré môžeme sledovať a vyhodnocovať, sú zvyčajne prezentované na paneloch, ktoré je možné prispôsobiť podľa charakteristík používateľa, rozsahu dátumov a iných atribútov. Údaje sú rozdelené do viacerých kategórií, a sú nimi napríklad:

  • Údaje o publiku, kde môžete sledovať počet návštev, počet jedinečných návštevníkov, pomer nových a vracajúcich sa návštevníkov, demografiu návštevníkov, či to, z akého prehliadača alebo zariadenia stránku navštívili.
  • Správanie publika, kde môžete sledovať ako sa návštevníci na váš web dostali, z akých stránok najčastejšie odchádzajú, často navštevované stránky, dĺžku času stráveného pri jednej návšteve a na konkrétnych stránkach, počet zobrazených stránok na návštevu, no i mieru odchodov.
  • Údaje o kampani, kde uvidíte, ktoré kampane priniesli najväčšiu návštevnosť, ktoré webové stránky mali najväčšiu návštevnosť, ktoré vyhľadávania kľúčových slov viedli k návšteve vašej webovej stránky, či rozdelenie médií danej kampane a ich výkonnosť (napríklad emailing vs. sociálne siete).

Najčastejšie používané nástroje

Najpopulárnejším nástrojom na webovú analýzu je v súčasnosti Google Analytics. Na trhu však existuje mnoho ďalších nástrojov, ktoré ponúkajú špecializované informácie. Ďalším nástrojom je napríklad Piwik, ktoré je svojou funkcionalitou podobné práve Googlu, a je to preto ďalšia populárna alternatíva, ktorá umožňuje spoločnostiam plné vlastníctvo a kontrolu nad ich údajmi. Ďalej napríklad Adobe Analytics; či Kissmetrics, ktoré umožňuje zamerať sa na individuálne správanie; Mixpanel, ktorý poskytuje pokročilú mobilnú a webovú analýzu; či CrazyEgg, ktorá meria, časti stránky s najväčšou pozornosťou pomocou tzv. tepelného mapovania. Vďaka širokej škále analytických nástrojov na trhu bude vhodný nástroj závisieť od vašich konkrétnych požiadaviek. 

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

Aké sú výhody, ktoré s webovou analytikou získate?

Webová analytika má pre podnikanie obrovské množstvo výhod. My vám ponúkame najbežnejších šesť z nich, ktoré sú častým dôvodom, prečo sa spoločnosti analytické nástroje rozhodnú využívať.

Analyzujte online návštevnosť

Webová analytika vám pomôže analyzovať online návštevnosť, ktorá prichádza na váš web. Získate tak prehľad o počte potenciálnych zákazníkov a užívateľov, ktorí navštívia váš web, a prehliadajú si vašu webovú stránku. Tiež nám hovorí, odkiaľ väčšina potenciálnych zákazníkov pochádza, čo robili na vašej webovej stránke, a koľko času tam strávili. Vďaka tomu a spôsobu, akým sú údaje prezentované, môžete ľahko identifikovať, ktoré činnosti prinášajú lepšie výsledky, a dokážete lepšie optimalizovať vaše reklamné kampane.

Sledujte mieru odchodov

Miera odchodov vašej webovej stránky v podstate znamená, koľkokrát si používateľ prezeral vašu webovú stránku, alebo dokonca navštívil vašu webovú stránku, bez akejkoľvek interakcie. Ak máte vysokú mieru okamžitých odchodov, znamená to, že celkovo má vaša webová stránka slabú užívateľskú skúsenosť, alebo užívateľ nemal pocit, že by obsah vyhovoval tomu, čo hľadal. S vysokou mierou okamžitých odchodov, môže byť pre vašu firmu naozaj ťažké dosahovať dobré výsledky v oblasti predaja, alebo akéhokoľvek druhu konverzií. Sledovať môžete aj mieru odchodov z konkrétnych stránok alebo z košíka, na základe čoho viete vylepšiť konkrétne kroky, a vybudovať funkčnú užívateľskú cestu.

Spravidla je miera odchodu v rozmedzí 26 – 40% optimálna. Priemer sa pohybuje okolo 41 – 55% a poskytuje priestor na zlepšenie. Miera odchodu medzi 56 – 70% je viac ako priemer, ale v závislosti od typu webovej stránky to nemusí byť dôvod na obavy. 

Zacieľte na vhodné publikum

Pre každú firmu je veľmi dôležité, aby našla správne publikum, a aby zabezpečila, že sa k nemu dostane jej obsah. V opačnom prípade je úsilie vynaložené na digitálny marketing  neproduktívne alebo dokonca kontraproduktívne. Webová analytika pomáha spoločnostiam tým, že im poskytuje informácie o tom, ako a kde nájsť správne publikum, a ako vytvárať pre toho publikum vhodný obsah. So správnym publikom dokážete vytvoriť lepšie a úspešnejšie marketingové kampane, ktoré zvýšia a podporia predaj, čo ďalej zvýši konverzie a mnohonásobne zlepší váš web ako taký. 

Sledujte a analyzujte vaše marketingové kampane

Sledovanie úspešnosti vašich marketingových kampaní vám prezradí, ako kampane vnímal užívateľ, či boli úspešné alebo nie, a tiež či bola celá kampaň zisková. Pomocou jedinečných odkazov pre každú kampaň môžete sledovať viaceré kanály jednotlivo, čím tiež zabezpečíte, že ak kampane dosahujú zlé výsledky, môžete kampaň (alebo iba jej nefunkčnú časť) kedykoľvek vypnúť.

Vylepšite a optimalizujte webové služby i webstránku

Za pomoci niektorých z nástrojov webovej analýzy môžete zistiť potenciálne a rizikové problémy, ktoré číhajú na vašich webových stránkach, čo im pomôže dostať sa vo vyhľadávaní na vyššie pozície. Nezabudnite tiež vytvoriť špecifické vstupné stránky (landing pages) na rôzne účely, ktoré pomôžu vášmu webu zlepšiť jeho používateľské rozhranie. Dôležité je aj prispôsobenie vašej webovej stránky mobilnému rozhraniu, čo pomáha zlepšiť celkový dojem z vášho webu. V súčasnosti totiž na mnohých weboch viac ako 75 % návštevníkov prichádza práve z mobilných zariadení.

Optimalizujte konverzný pomer pre váš web

Hlavným cieľom optimalizácie konverzného pomeru vašej webovej stránky je zabezpečiť, aby užívatelia vykonávali úlohy, ktoré od nich očakávame. Konverziou môže byť napríklad vykonanie nákupu, zanechanie emailového kontaktu či vyplnenie kontaktného formulára. Každé odvetvie podnikania a takisto každá firma si môže konverzie definovať inak, dôležité je však mať jasné pravidlo, čo považujeme za konverziu.
Konverzný pomer sa ďalej počíta podľa počtu dosiahnutých cieľov a počtu užívateľov. Vypočítava tiež nepriame konverzie, ktoré prišli na váš web, spolu s časom zdieľania vášho príspevku, a pomáha vám rozšíriť váš dosah na oveľa širšie publikum, v ktorom sa tiež môžu nachádzať vaši potenciálni zákazníci.

Okrem toho vám webová analytika pomáha zistiť, čo presne vaši potenciálni zákazníci hľadajú, odkiaľ sú (teda ich geografickú polohu), a pomáha vám uspokojiť ich konkrétne potreby. Dôležité je tiež presne vedieť prečo a kde strácate zákazníkov, a pravidelne vaše webové stránky optimalizovať voči rôznym metrikám. Len tak podporíte rast vášho webu a biznisu.

Čo stojí za to urobiť, stojí za to aj merať

Existuje staré obchodné príslovie, že všetko, čo stojí za to urobiť, stojí za to aj merať. Analýza webových stránok poskytuje prehľady a údaje, ktoré možno použiť na vytvorenie lepšej užívateľskej skúsenosti návštevníkov vašich webových stránok. Pochopenie správania zákazníkov je tiež kľúčové pre optimalizáciu webových stránok a dôležité metriky konverzií. Webová analýza vám napríklad ukáže najobľúbenejšie stránky na vašom webe, ale aj najčastejšie cesty, ktoré vedú k nákupu. Pomocou analýzy môžete tiež presne sledovať efektívnosť vašich online marketingových kampaní, a zefektívniť tak vašu celkovú obchodnú stratégiu.

Top