fbpx

Trend News: TOP 10 trendov vývoja aplikácií

Žijeme v Mobile First svete – všetko, čo potrebujeme, máme vo svojom vrecku tu a teraz. Smartfóny spôsobili v našich životoch revolúciu nad rámec spôsobu komunikácie. V súčasnosti viac ako štyri miliardy ľudí na svete používa svoj smartfón na navigáciu, počúvanie hudby, hranie hier, sledovanie filmov, objednávanie jedla, čítanie recenzií produktov či nakupovanie tovaru. Za posledné desaťročie sa vývoj aplikácií stáva čoraz výnosnejším. Očakáva sa, že mobilné aplikácie vygenerujú v roku 2023 výnosy vo výške viac ako 770 miliárd eur. Skúsení vývojári preto neustále hľadajú nové trendy, ktoré môžu využiť na vytvorenie ďalšieho veľkého hitu.

Pozrime sa spoločne na 10 hlavných trendov, ktoré budú dominovať v odvetví mobilných aplikácií v dohľadnej budúcnosti.

app development

1. M-commerce

Od začiatku pandémie sa vývoj aplikácií zameral na niekoľko nových oblastí a najdominantnejšou z nich je m-commerce (mobilný obchod). Obmedzenie pohybu a medziľudského kontaktu prinútili nových používateľov aby vyskúšali nákup online. Mnohí z nich si napokon tento štýl nakupovania osvojili a plánujú používať aplikácie m-commerce na nakupovanie aj po ústupe pandémie.

Každá firma, ktorá predáva online, konkuruje gigantom ako Amazon či Alza. Keď s nimi chce držať krok, musí využívať rovnaké kanály, vďaka ktorým sú tieto značky tak úspešné. Aplikácia je jednoznačne na začiatku tohto zoznamu. Od doručovania potravín po všetky druhy maloobchodu – aby ste zostali konkurencieschopní, potrebujete aplikáciu pre mobilný obchod

Mobilný obchod si drží svoju pozíciu medzi najstabilnejšími a najsľubnejšími aplikačnými trendmi. Podľa predpovedí bude do konca roka 2021 takmer 73 % celkového predaja elektronického obchodu pochádzať práve z mobilných zariadení. Aplikácie teda zohrávajú významnú úlohu v súčasnom a budúcom úspechu mobilného obchodu.

vývoj mobilných aplikácií

Zdroj: Statista

2. Mobilné peňaženky 

Ďalším trendom, ktorý je na vzostupe, sú mobilné peňaženky ako Apple Pay, Google Pay, alebo Samsung Pay. Bezkontaktné a mobilné platby sa stali preferovanou voľbou najmä v časoch, keď sú online nakupovanie a obmedzený fyzický kontakt vo svete všadeprítomné. Podľa nedávnej správy sa v roku 2019 uskutočnili transakcie z mobilných peňaženiek v hodnote 6,1 miliardy dolárov. Očakáva sa, že do roku 2022 táto hodnota dosiahne 13,98 miliardy dolárov.

Integrácia mobilnej peňaženky by sa mala stať štandardnou funkciou každej aplikácie ktorá spracováva transakcie, i keď tomu tak v súčasnosti nie je. Spôsob, akým ľudia uskutočňujú platby pomocou mobilných zariadení sa rýchlo vyvíja. Široko používaná je aj možnosť platby pomocou prepojených nositeľných zariadení, ako napr. smart hodinky. Vývojári mobilných aplikácií by preto mali v nadchádzajúcich rokoch počítať pri vývoji aj s platbou cez mobilné zriadenia.

Prečítajte si, ako sme vyvinuli mobilnú platobnú aplikáciu SkipCash pre nášho katarského klienta. Aplikácia slúži ako mobilná peňaženka a platobný terminál v jednom, čo uľahčuje platby v krajine, kde sa primárne platí v hotovosti a kde POS terminály nie sú samozrejmosťou.

3. Internet of Things

Internet of Things, alebo aj Internet vecí nie je ani zďaleka nový koncept. Jeho využitie v mobilných zariadeniach v širokej škále sektorov otvára nové príležitosti pri tvorbe aplikácií.

IoT predstavuje sieť zariadení pripojených k internetu, ktoré spotrebiteľom poskytujú pohodlie a automatizované ovládanie. Technológia inteligentných domácností je dokonalým príkladom využitia internetu vecí pri vývoji mobilných aplikácií – nastavenie termostatu, zamknutie alebo odomknutie vchodových dverí, a pripojenie k domácim bezpečnostným systémom. 

Očakáva sa, že do konca roka 2021 dosiahne globálny IoT trh 222 miliárd USD. 161 miliárd USD z tohto odhadu bude pochádzať práve zo softvérových riešení mobilných aplikácií.

vývoj mobilných aplikácií

Ľudia si zvykli využívať technológie na zlepšenie svojho každodenného života. Internet vecí má preto stúpajúcu tendenciu a počet aplikácií s jeho využitím neustále rastie. Domáce spotrebiče, automobily, inteligentné zariadenia a zdravotná starostlivosť sú trhy, ktoré by z tejto technológie mohli profitovať najviac. 

4. Wearables

Trh s wearables, teda nositeľnými zariadeniami, taktiež rastie, čím stúpa aj dopyt po do nich integrovaných aplikáciách. Hoci sme na trhu už videli smart hodinky, sledovače a fitness náramky, nositeľné zariadenia ešte nenaplnili svoj potenciál. 

Tento trend mení aj spôsob, akým sa aplikácie vyvíjajú. Napríklad spoločnosť Apple predstavila v roku 2019 nový operačný systém pre smart hodinky watchOS 6, ktorý priniesol Apple App Store už aj do Apple Watch. To vytvorilo obrovskú príležitosť pre tvorcov aplikácií, ktorí môžu vďaka tomu vytvárať nezávislé aplikácie špeciálne pre tieto zariadenia.

Nositeľná technológia ponúka obrovské možnosti, najmä pre šport a zdravotníctvo. Schopnosť merať a analyzovať životné funkcie ako srdcový tep, hladina kyslíka v krvi či telesná teplota je to, čo ľudí k nim tak priťahuje.

vývoj mobilných aplikácií

Ako je možné vidieť z grafu, penetrácia nositeľných zariadení v USA stabilne rastie. Veríme, že nasledujúce roky budú pre túto oblasť obzvlášť progresívne – inteligentné kontaktné šošovky so vstavaným vizuálnym displejom, inteligentné okuliare či virtuálne klávesnice – možnosti sú jednoducho neobmedzené.

5. Foldable 

Pamätáte si ešte, keď sme všetci používali vyklápacie telefóny? Za poslednú dekádu sa dizajn mobilných telefónov výrazne zmenil, avšak s jednou konštantou – dotykové obrazovky s jedným alebo žiadnym tlačidlom ovládli trh.  

V roku 2019 sa však vyklápacie telefóny začali vracať. Na trh boli uvedené hneď niekoľkými značkami – Samsung Galaxy Fold, Huawei Mate X a Motorola Razr. Tieto smartfóny majú dotykovú obrazovku, ktorú je možné podľa preferencií používateľa zmenšiť alebo zväčšiť. Používateľ môže napríklad uskutočniť hovor so zatvoreným zariadením, ale po jeho rozložení môže na väčšej obrazovke sledovať video. 

Tvorcovia aplikácií by mali na tento rastúci trend brať ohľad. Aplikácia by mala plynulo prispôsobovať svoj displej zloženiu aj rozloženiu obrazovky. Tento trend predstavuje nielen kreatívnu a technologickú výzvu pre vývojárov aplikácií, ale aj nové možnosti a príležitosti pre kreatívny dizajn.

vývoj mobilných aplikácií

6. Beacon technológia 

Beacon technológia je trend, ktorý používateľom pomáha kombinovať online a offline zážitok. Takzvané majáky sú malé vysielače, ktoré sa pripájajú k smartfónom cez Bluetooth. Môžu byť inštalované v nákupných centrách, na letiskách, v nemocniciach alebo na akomkoľvek inom mieste. Keď zákazník vstúpi do tohto priestoru, majáky vysielajú signály do smartónu, v ktorom je aplikácia nainštalovaná. Užívateľ tak môže v reálnom čase využívať navigáciu v obchode, prispôsobené a správne cielené reklamy, oznámenia o zľavách a ďalšie potrebné informácie. Majáky môžu tiež pomôcť sledovať správanie nakupujúcich v obchodoch a zistiť, v ktorej konkrétnej uličke trávi nakupujúci najviac času. Aplikácia môže automaticky spustiť aj “push” upozornenia, aby nalákala užívateľa na ďalší nákup.

Technológiu prijalo široké spektrum priemyselných odvetví. Od maloobchodu po zdravotnú starostlivosť – majáky môžu pridať pokročilé funkcie takmer do každej mobilnej aplikácie a vylepšiť tak zákaznícku skúsenosť

Podľa Statista rastie trh s technológiou beacon každoročne takmer o 60 % a odhaduje sa, že do roku 2026 dosiahne trhová hodnota až 56,6 miliardy dolárov. To je viac ako desaťnásobok hodnoty z roku 2016.

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

7. Biometrická autentifikácia

Biometrická autentifikácia sa pri vývoji aplikácií zvyčajne týka identifikácie používateľov podľa ich odtlačkov prstov alebo rozpoznávania tváre. Táto technológia definuje očakávania používateľov o tom, ako by malo fungovať zabezpečenie mobilných aplikácií.

Napríklad aplikácie ako Apple Pay a PayPal používajú rozpoznávanie tváre na identifikáciu svojich používateľov. Či už ste v oblasti fintech, maloobchodu alebo zdravotníctva, používanie spracúvania biometrických údajov poskytne vašim zákazníkom dodatočnú úroveň ochrany ich údajov a peňazí.

Aj tento trend sme využili pri vývoji mobilnej platobnej aplikácie SkipCash.

8. Geolokačné aplikácie

GPS je jedným z viacúčelových trendov mobilných technológií, ktoré je možné využiť takmer v akomkoľvek odvetví. Maloobchodníci môžu napríklad využiť aplikáciu založenú na geolokácii, aby pomohli používateľom rýchlo nájsť svoje obchody. Už nemusíte hľadať najbližšiu IKEA – stačí si raz nainštalovať ich aplikáciu, tá automaticky naskenuje vašu polohu a ukáže vám cestu.

Podobne aj aplikácie ako Wolt alebo Dáme jídlo využívajú GPS na zlepšenie zákazníckej skúsenosti tým, že klientom ukazujú, kde sa ich doručovateľ momentálne nachádza a ako skoro dorazí. Okrem doručovania tovaru sú aplikácie založené na geolokácii užitočné aj v automobilovom priemysle (Google Maps), cestovnom ruchu (Airbnb, Booking), športe (Nike+) a zoznamovacích aplikáciách (Tinder). Viac o geolokačných aplikáciách a nápadoch pre vývoj vašej vlastnej sa dočítate na našom blogu

V tomto trende máme tiež bohaté skúsenosti – napríklad pre organizáciu Trnava Tourism sme vyvinuli aplikáciu Špacírka, ktorá združuje a popisuje dôležité pamiatky mesta Trnava, umožňuje vytvárať si itinerár i plánovať trasu po meste. 

9. Enterprise aplikácie

Schopnosť vzdialene spolupracovať s kolegami, zamestnancami, alebo zákazníkmi pomocou mobilných zariadení robí z podnikových mobilných aplikácií jeden z najhorúcejších trendov. Podnikové aplikácie sú skvelé nástroje na riadenie a optimalizáciu obchodných procesov. Vďaka možnosti využívať ich na mobilných zariadeniach sa stali ešte populárnejšími.

Čoraz väčší počet stredných a dokonca aj malých podnikov sa zaujíma o začlenenie podnikovej mobility do svojich každodenných operácií s cieľom zvýšiť produktivitu, ziskovosť a udržať si konkurencieschopnosť.

Pre spoločnosť Eurofins sme vyvinuli podnikovú aplikáciu pre zamestnancov monitorujúcich chyby na výrobkoch. Aplikácia zahŕňala čítačku čiarových kódov, podľa ktorých sa produkty a fotografie ukladali do presne definovanej databázy.

10. On-demand aplikácie

Tento typ aplikácií sa medzi popredné trendy dostal aj vďaka pandémii. Takzvané aplikácie na požiadanie spájajú zákazníkov s rôznymi poskytovateľmi služieb v reálnom čase. Aplikácie ako Wolt a Uber nám ukázali, aké úspešné tieto aplikácie môžu byť. 

Používatelia minú 57,6 miliardy dolárov ročne pomocou služieb na požiadanie. Či už ide o donášku jedla, upratovanie, fitness, starostlivosť o domáce zvieratko, holičský a kozmetický salón, alebo koučing – aplikácie na požiadanie môžu transformovať nejeden priemysel.  

Možnosti pre vývoj aplikácií na požiadanie sú zdanlivo nekonečné a pre tvorcov mobilných aplikácií je to obrovská príležitosť rozšíriť si zákaznícku základňu.

Na záver

Trendy vo vývoji odrážajú to, čo chcú zákazníci v aplikácii vidieť a čo už začali do aplikácií nasadzovať iné spoločnosti na trhu.

Vývoj aplikácií sa neustále mení. Ak dnes chcete spustiť úspešnú aplikáciu, je dôležité držať krok s kolísavými tendenciami v mobilnom priemysle a začleniť tie najsilnejšie trendy do procesu vývoja aplikácií.

Nemusíte nevyhnutne implementovať každý jeden z týchto trendov. Mali by ste však mať predstavu o tom, ako sa trh mení, aby ste sa mu mohli lepšie prispôsobiť a ostať tak konkurencieschopní.

Rozmýšľate, ktorý z trendov vývoja mobilných aplikácií sa najviac hodí pre vaše podnikanie? Ozvite sa nám, radi vám poradíme.

Top