fbpx

Koľko peňazí vám môže zarobiť mobilná aplikácia?

Trh mobilných aplikácií rastie míľovými krokmi. Toto obrovské odvetvie sa každým dňom rozširuje a zdá sa, že jeho expanzia sa tak skoro nezastaví. Armáda vývojárov rastie rovnako rýchlo, ako aj počet aplikácií. Príjmy z odvetvia mobilných aplikácií nepochybne prekonávajú všetky rekordy. Tento trend inšpiruje mnohých etablovaných i začínajúcich podnikateľov uvažovať o vydaní vlastnej aplikácie s jasným cieľom – zarobiť viac peňazí. Môže vám však mobilná aplikácia skutočne zarobiť peniaze a ako to presne dosiahnuť?

mobilná aplikácia

Modely spoplatňovania mobilných aplikácií

Vytvorili ste perfektnú aplikáciu, ktorú si stiahli tisíce používateľov za prvý mesiac. Ale počkať, kde sú peniaze? Váš vynikajúci nápad a skvelá mobilná aplikácia vám neprinášajú žiadne príjmy? Správne zvolená stratégia spoplatnenia, resp. „monetizácie“ môže aplikácií pomôcť vygenerovať nezanedbateľné príjmy. Zaujíma vás, koľko dokážete zarobiť na svojej aplikácii? Závisí to od stratégie, ktorú použijete. Na výber sú dva hlavné modely spoplatnenia. Pozrime sa na každý z nich bližšie.

Priamy predaj

Pravdepodobne ste si všimli, že existujú aplikácie, ktoré majú prémiový charakter. Sú to také, ktoré nie je možné stiahnuť bez toho, že by ste si ich zakúpili. Jediné, čo môžete najskôr preskúmať je popis, video, snímky obrazovky a recenzie. Presvedčiť používateľa, aby si stiahol platenú aplikáciu je náročná úloha, takže všetky dostupné materiály musia byť veľmi atraktívne.

Náročné však neznamená nemožné. Skutočným a úspešným dôkazom je napr. Minecraft Pocket Edition. Hru uviedli na trh v roku 2011 za cenu 6,99 $ a stala sa najčastejšie sťahovanou platenou aplikáciou na Google Play.

Nepriamy predaj

Tento model skrýva platby v rámci „bezplatnej“ aplikácie. Používatelia si štandardne môžu vychutnávať základné funkcie aplikácie zadarmo, no za niektoré pokročilé možnosti musia zaplatiť. S touto stratégiou máte väčšie šance konvertovať vašich používateľov na platiacich zákazníkov, nakoľko takouto formou majú možnosť vyskúšať si vaše riešenie, pozrieť sa na jeho výhody a potom sa rozhodnúť pre investíciu do ďalších funkcií. V rámci nepriameho predaja existuje niekoľko spôsobov, ako zarobiť peniaze na aplikáciách:

Reklama 

Priestor na reklamné bannery vo svojej aplikácii môžete predávať prostredníctvom rôznych reklamných sietí. Výnosy závisia od počtu používateľov, kvality reklám a počtu ľudí, ktorí na ňu kliknú. Čím viac používateľov máte – tým viac kliknutí a peňazí získate. Reklama navyše znamená možnosť uplatnenia ďalšieho spoplatňovacieho modelu – užívateľ si môže „priplatiť“ za verziu aplikácie, ktorá neobsahuje reklamu. Príklad: Instagram implementoval v roku 2013 do svojej aplikácie reklamy. Vďaka vysoko špecifickému zacieleniu na publikum, používatelia reklamy na platforme nielen prijímajú, ale s nimi aj interagujú. Reklamy na Instagrame majú konverziu 1,08% (zdroj),  v porovnaní s priemerom 0,07% (zdroj) pre grafické reklamy. V roku 2019 zarobil Instagram 20 miliárd dolárov (zdroj) z globálnych výnosov z mobilných reklám. 

Sponzorstvo & Partnerstvo 

Určité spoločnosti môžete osloviť priamo a navrhnúť exkluzívne možnosti umiestnenia ich reklamy. V rámci partnerstiev spolupracujete s inou aplikáciou alebo firmou, ktorá má podobných používateľov. Je to vzájomne výhodný vzťah, ktorý pomáha obom stranám vylepšiť svoju ponuku a prilákať viac používateľov. Príklad: Výsledkom partnerstva Nike + a Headspace („Mindfulness“ aplikácie) sú nové hlasom navádzané behy, ktoré okrem kaučingu od profesionálov a elitných športovcov spoločnosti Nike zahŕňajú aj rady odborníkov z oblasti Headspace, ktoré zlepšujú zážitok z behu a pomáhajú používateľom tešiť sa na svoje tréningy. Pre Nike aj Headspace to znamená viac používateľov, ktorí sú navyše silne angažovaní. 

Nákupy v aplikácii (In-app purchases) 

Veľmi populárny model spoplatnenia v celom hernom priemysle. Používatelia hrajúci mobilnú hernú aplikáciu môžu minúť peniaze na odblokovanie nového vozidla, zbrane, mapy alebo iného vylepšenia. In-app purchases v rámci mobilných hier je samostatná a veľmi komplexná tématika. Príklad: Pokémon GO je herná aplikácia, ktorá od svojho spustenia v roku 2016 vygenerovala 4 miliardy dolárov napriek tomu, že je zadarmo. Mobilná aplikácia predáva „PokeCoins“ – virtuálnu menu, ktorú je možné minúť na vylepšenia v hre,  ktoré zlepšujú herný zážitok.

Freemium Upsell 

Pre tento model spoplatnenia potrebujete dve verzie aplikácie: základnú a rozšírenú. Cieľom je ponúknuť bezplatnú verziu so základnými funkciami a prémiovú verziu, ktorá poskytuje lepší používateľský zážitok, neobsahuje reklamy alebo ponúka narozdiel od free verzie nejakú zásadnú pridanú hodnotu. Príklad: Spotify ponúka free verziu svojej aplikácie, kotrú si môže ktokoľvek stiahnuť a zadarmo počúvať hudbu online. Každých 15 minút sa však medzi skladbami spustí reklama, dlhá asi 30 sekúnd. Premium verzia tejto aplikácie, za ktorú si Spotify účtuje mesačne 6 € je bez reklám a užívateľ si môže skladby stiahnuť a počúvať ich aj offline.

Zaujíma vás, ktoré aplikácie obsadzujú popredné priečky v mobilných obchodoch po celom svete? Pozrite si najvýnosnejšie neherné aplikácie roka 2020 nižšie v tabuľke.

najvýnosnejšie aplikácie

Najlepšie spôsoby, ako zarobiť peniaze pomocou aplikácie

Po analýze efektívnosti všetkých vyššie spomínaných metód priameho či nepriameho predaja sa preukázali 3 spôsoby, ktoré môžu fungovať pre každú aplikáciu. Niekedy je dokonca ešte lepšie použiť ich kombináciu. 

Predplatné

Ak sa chystáte vyvinúť vlastnú aplikáciu alebo ste už tak urobili, najjednoduchší spôsob, ako ju spoplatniť, je účtovanie predplatného. Predplatné sa obvykle viaže na mesačné alebo ročné obdobie, ktoré je cenovo výhodnejšie. Toto je zďaleka najpopulárnejší typ spoplatnenia a podľa štatistík umožňuje majiteľom aplikácií zarobiť o 50 % viac v porovnaní s akýmkoľvek iným typom spoplatnenia. 

Z pohľadu vývoja ide o komplikovanejšiu úlohu. Aby používatelia mali záujem opakovane predlžovať predplatné, musíte ponúkať stále o čosi lepšie služby a nové funkcionality. To znamená neustály vývoj a aktualizácie, zastrešený tímom kreatívnych ľudí a vývojarov, ktorí budú vašu aplikáciu naďalej vylepšovať.

Nákupy v aplikácii

Vytvorenie aplikácie so skrytými nákupmi vnútri môže byť vynikajúcou voľbou na podporu vášho súčasného podnikania alebo na vytvorenie nového od nuly. Pravdepodobne ste už počuli o mnohých aplikáciách, ktoré umožňujú používateľom nakupovať nehmotné (virtuálne) veci, ktoré sa dajú použiť iba v rámci samotnej aplikácie. 

Mnoho herných aplikácií využíva túto stratégiu už roky a prináša im veľký zisk. Aj niektoré platformy na výučbu jazykov sa priklonili k takýmto technikám spoplatnenia. Povedzme, že sa učíte jazyky a za každú dokončenú úroveň alebo úlohu dostanete určité množstvo virtuálnych mincí, ktoré môžete minúť na vylepšenia v aplikácii. Je to prvok tzv. gamifikácie, ktorý môže byť účinným nástrojom na zarábanie peňazí. Do svojej aplikácie môžete napríklad pridať niečo výnimočné, čo si užívatelia môžu kúpiť za virtuálne mince. Tie môžu získať používaním aplikácie, alebo si ich kúpiť za skutočné peniaze. Naozaj to funguje!

Reklama 

Reklama je o niečo komplikovanejšia, ale napriek tomu efektívna technika. Pred jej použitím by ste však mali porozumieť svojmu cieľovému publiku a ponúkať najmä relevantné reklamy. Vyžaduje to čas a úsilie, ale skutočne sa to vypláca. Ak máte napríklad aplikáciu na hľadanie hudby, bolo by nerozumné a irelevantné zobrazovať svojim používateľom doplnky na umývanie. Ak však začnete inzerovať slúchadlá alebo reproduktory, môžete uspieť.

Okrem toho vám môže prospieť inzercia prostredníctvom partnerstva s inými aplikáciami alebo značkami. Môžete im účtovať poplatky za impresie (CPI), za kliknutia (CPC) alebo ich môžete požiadať o propagáciu svojej aplikácie. O to lepšie je, že vo svojej aplikácii môžete reklamu nastaviť ako povinnú položku a pre jej odstránenie môžete účtovať minimálnu sumu.

mobilná aplikácia

Koľko si pýtať za aplikáciu?

Jednou z najväčších chýb, ktorú môžete urobiť, je nastavenie nesprávnej ceny aplikácie. Ak ste sa rozhodli urobiť zo svojej aplikácie platenú aplikáciu, musíte si dvakrát rozmyslieť, či stojí za každý cent, ktorý požiadate. Vžite sa do kože používateľa, dajte ruku na srdce a zodpovedajte si otázku, či by ste sa za túto cenu pre kúpu aplikácie rozhodli. 
Prípadne sa pred uvedením cenovky oprite ešte o odpovede na nasledujúce otázky:

  • Aké funkcie má moja mobilná aplikácia?
  • Akú pridanú hodnotu prináša moja mobilná aplikácia užívateľovi?
  • Bude sa aplikácia využívať denne?
  • Do akej kategórie patrí moja mobilná aplikácia?
  • Koľko stoja konkurenčné aplikácie?
  • Koľko stiahnutí majú konkurenčné aplikácie?
 
 

Skúmajte a analyzujte produkty a stratégie spoplatnenia svojich konkurentov. Nájdite všetky hlavné aspekty a porovnajte ich. Tieto údaje vám pomôžu zvoliť správny model spoplatnenia a zaistiť finančnú úspešnosť vašej aplikácie.

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

Aplikácie, ktoré zarábajú 

Keď sa rozhodnete pre vytvorenie aplikácie, prvá otázka je, akú aplikáciu vyvinúť? Môžete začať tým, čo sa vám páči alebo tým, o čom si myslíte, že po tom bude dopyt. Najskôr by ste si však mali preštudovať trh. Podľa trhovej analýzy spoločnosti Liftoff z roku 2017 sú herné aplikácie lídrom trhu s aplikáciami a generujú ročne príjem vo výške 34,8 miliárd dolárov. 

Hry sú samozrejme populárnym odvetvím, ale nielen takéto aplikácie majú príležitosť stať sa finančne prospešnými projektmi. Existuje mnoho zaujímavejších nápadov na populárne aplikácie, na ktorých môžete zarobiť peniaze. Tu sú niektoré z nich:

  • Športové, fitness, zdravotné a cestovné aplikácie (napr. Nike Training Club)
  • Aplikácie na personalizáciu (ikony, obrázky na pozadí pre hlavnú a uzamknutú obrazovku, atď.)
  • Mobilné verzie časopisov a novín (napr. The New York Times)
  • Nákupné aplikácie (napr. Amazon)
  • Aplikácie internetu vecí (Internet of Things – napr. Bolt využíva IoT na sledovanie aktuálnej polohy ich zapožičaných elektrických kolobežiek a na overovanie ich používateľov)
  • Aplikácie sociálnych médií (napr. Facebook)
 

90 % času na mobilných zariadeniach strávime v aplikáciách. Väčšinu z toho zaberajú segmenty ako sociálne siete a hudobné aplikácie. Rozloženie vyzerá takto:

čas strávený v mobilných aplikáciách

Koľko môžete s aplikáciou zarobiť?

Mobilná aplikácia môže byť dobrý biznis, ak robíte všetko správne. Možno si kladiete otázku, koľko peňazí zarábajú aplikácie. Napríklad príjmy spoločnosti Supercell, ktorý vyvinul hru „Clash of Clans“, sú asi $ 1 548 536 za deň (zdroj). King Digital Entertainment, vydavateľ hry „Candy Crush“, zarába $ 72 227 za deň. Väčšina herných aplikácií je zadarmo a spoplatňuje sa prostredníctvom nákupov v aplikácii alebo reklamy.

Príjmy spoločnosti Match Group, vývojára aplikácie Tinder, sa podľa dostupných informácií mali v treťom štvrťroku 2019 pohybovať na úrovni približne $ 521 miliónov (zdroj).

Tu uvádzame niektoré najlepšie aplikácie Google podľa výnosov – upozorňujeme, že sa jedná len o príjmy na strane Google Play, teda platformy operačného systému Android. Adekvátne príjmy generuje taktiež App Store na platforme iOS.

najvýnosnejšie aplikácie android

Ktorú platformu zvoliť?

Výber správnej platformy pre vašu aplikáciu je veľmi dôležitý. App Store (iOS platforma) a Google Play (Android platforma) majú najväčší a najpopulárnejší trh s aplikáciami. Pri porovnaní týchto platforiem (iOS a Android) je CPI (cena za inštaláciu) v App Store o 60 % vyššia ako v Google Play. CPR (cena za registráciu) je o 73 % vyššia a CP-IAP (cena za nákup v aplikácii) je o 30 % vyššia v App Store.

InMobi uskutočnil prieskum, v ktorom sa uvádza, že do roku 2016 viac ako 25 % prevádzkovateľov aplikácií pre iOS zarobilo viac ako $ 5 000 mesačne, zatiaľ čo iba 16 % prevádzkovateľov pre Android dosiahlo takýto výsledok.

apple vs android

Google play však nezaháľa a robí všetko pre to, aby zostal z pohľadu vývoja a vývojarov konkurencieschopný voči App Store a znížil poplatok vývojárom Google Play za predplatné. Všeobecne účtuje Google 30 % ceny ako transakčný poplatok za všetky nákupy a predplatné v aplikácii.

Pravidlá sa však menia, aby povzbudili vývojárov k vytváraniu pútavých a zarábajúcich aplikácií. Od 1. januára 2018 sa transakčný poplatok znížil z 30 % na 15 % pre vývojárov tých aplikácií, ktorých užívatelia sú predplatiteľmi viac ako 1 rok (zdroj). Tieto zmeny sú spôsobené novou cenovou politikou spoločnosti Apple, ktorá bola predstavená v roku 2016 a ktorá spočíva v predaji predplatného ako nákupov v aplikácii. Vďaka tomu sa tiež znížil poplatok z 30 % na 15 %.

Množstvo peňazí, ktoré môžete zarobiť, môže závisieť priamo od vášho rozhodnutia, pre ktorú platformu vyviniete svoju aplikáciu ako prvú. Môže sa to zdať ako ľahké rozhodnutie, ale v skutočnosti je to pomerne náročné. Používatelia systémov iOS a Android majú odlišné „digitálne návyky“ a každý uprednostňuje iný typ aplikácie. 

Ak ste maloobchod s úspešnou webstránkou a chcete rozšíriť svoje podnikanie zameraním na mobilné zariadenia, mali by ste sa lepšie orientovať na používateľov systému iOS, pretože majú tendenciu nakupovať online z telefónov častejšie ako z Androidov.

Aplikácie v Apple App Store prinášajú takmer dvojnásobné príjmy, ako tie v obchode Google Play. Podľa štúdie od Appsflyer utratia používatelia systému iOS za nákupy v aplikácii v priemere 2,5-krát viac ako používatelia systému Android.

Pokryte nové oblasti 

Hoci sú mobilné telefóny v dnešnej dobe pravdepodobne najobľúbenejšie smart zariadenia, netreba zabúdať aj na ďalšie kategórie, ktoré môžu priniesť zaujímavé zisky. Tu hovoríme o aplikáciách pre nasledujúce prístroje:

  • Wearables (inteligentné hodinky)
  • Inteligentné reproduktory (Alexa, Google Home)
  • Konzoly pre videohry (PlayStation, Xbox a Wii)
  • Smart TV (giganti ako YouTube, Hulu, Amazon Video a mnoho ďalších už majú aplikácie pre inteligentné televízory a zarábajú miliardy dolárov)
  • CarOS

Ak chcete získať úplne nové zdroje výnosov a odlíšiť sa od konkurencie, mali by ste ponúknuť viac možností pre viac zariadení.

Na záver

Zarábať peniaze pomocou aplikácie je dobrý nápad aj v roku 2021. Mobilný internet stal sa bežnou súčasťou vybavenia smartfónu jednotlivcov a ľudia tak čoraz viac času trávia na smartfónoch. Globálna pandémia a nariadenia týkajúce sa sociálneho dištancu tento návyk len umocnili. Počet nainštalovaných aplikácií sa v smartfónoch bežných ľudí navyšuje a ich používanie je viac ako bežné.

S rastúcou konkurenciou musia začínajúci podnikatelia a vlastníci firiem vynaložiť väčšie úsilie, aby získali pozornosť používateľa. Čím viac času strávi niekto v aplikácii, tým je pravdepodobnejšie, že si v rámci nej kúpi niečo navyše. Hlavnou úlohou každého vývojára je preto pomôcť vám vytvoriť čo najpútavejšiu aplikáciu. 

Pretože trh s mobilnými aplikáciami neustále rastie a konkurencia medzi vývojármi je dosť vysoká, analýza konkurencie je pred vývojom aplikácie nevyhnutnosťou. Všetko, čo teraz skutočne potrebujete je nápad, ktorý exploduje na trhu s aplikáciami a my zastrešíme profesionálnu technológiu!

Top