fbpx

Natívna, Webová, alebo Hybridná aplikácia – aký je medzi nimi rozdiel?

Mobilná aplikácia sa považuje za jeden z najdynamickejších obchodných nástrojov, ktorý slúži na prepojenie so zákazníkmi. Vzhľadom na tohtoročné štatistiky je momentálne na celom svete viac ako 6,4 miliardy smartfónov. Ak vezmeme do úvahy, že svetová populácia je 7,9 miliardy, znamená to, že penetrácia smartfónov je viac ako 80 percent. Pri takomto používaní smartfónov dochádza i k nárastu vývoja mobilných aplikácií.

Vývoj mobilných aplikácií a samotné aplikácie sa všeobecne rozdeľujú na 3 základné typy – natívna aplikácia, hybridná aplikácia a webová aplikácia. Rozmýšľate, ktorá aplikácia je pre vás najlepšia možnosť? Pred vývojvom by ste si mali zvoliť typ aplikácie v závislosti od podnikateľských a produktových cieľov, ktoré chcete splniť. Všetky tri typy aplikácií totiž majú svoje výhody i nevýhody. Čítajte ďalej a dozviete sa viac!

webova aplikacia

Natívna aplikácia

Tieto aplikácie sú vždy špeciálne vytvorené pre jednu platformu, Android alebo iOS. Natívne aplikácie „žijú“ v zariadení a je k nim prístup prostredníctvom ikon na domovskej obrazovke smartfónu či tabletu. Natívne aplikácie si vie používateľ inštalovať prostredníctvom obchodu s aplikáciami – či už ide o Google Play alebo o Apple App Store.

Natívne aplikácie môžu naplno využívať všetky funkcie zariadenia – fotoaparát, GPS, akcelerometer, kompas, zoznam kontaktov a iné. Môžu tiež zahŕňať gestá (ovládanie smartfónu pomocou gesta, bez nutnosti dotyku), používať systém upozornení zariadenia, a častokrát môžu pracovať offline (aplikácia po otvorení načíta posledné aktualizované dáta, aj keď je offline). Dobrým príkladom natívnej aplikácie je sociálna sieť Facebook. My sa vieme pochváliť napr. aplikáciou Rituality, ktorá sa venuje mindfulness a meditácii.

Technológie použité pri vývoji sa líšia podľa operačného systému. Aplikácie na Android sú písané v programovacom jazyku Java a Kotlin a pre iOS sa používa Objective-C alebo Swift.

Výhody natívnej aplikácie zahŕňajú: 

  • lepší výkon a rýchlosť (iOS SDK alebo Android SDK, na ktorých sú zvyčajne natívne aplikácie postavené, sú vo všeobecnosti rýchlejšie ako HTML či JavaScript), 
  • ochrana a zabezpečenie vzhľadom na fakt,  že natívna aplikácia je schválená príslušnou platformou,
  • možná aj práca offline, 
  • interaktívnosť a intuitívnosť. 

 

Medzi najčastejšie nevýhody natívnej aplikácie patrí: 

  • vyššie náklady na vývoj,
  • vyžaduje si skúsených vývojárov,
  • neodporúča sa pre jednoduché aplikácie.
webova aplikacia

Webová aplikácia

Webová aplikácia je v skutočnosti responzívna webová stránka, ktorá v mnohých ohľadoch vyzerá a pôsobí ako natívna aplikácia, ale ako taká nie je implementovaná. Je navrhnutá tak, aby vyzerala dobre na akomkoľvek zariadení a fungovala s akýmkoľvek operačným systémom. V dôsledku toho sú webové aplikácie nákladovo efektívnejšie a rýchlejšie na vývoj. Zvyčajne sú napísané v HTML 5 a JavaScript. 

Používatelia k webovým aplikáciám najskôr pristupujú ako k akejkoľvek webovej stránke: prejdú na špeciálnu adresu URL a potom ich majú možnosť „nainštalovať“ na svoju domovskú obrazovku vytvorením záložky na túto stránku. Na druhú stranu sú takéto aplikácie nedostupné v obchodoch App Store a Google Play. 

Vzhľadom na vysoké nároky používateľov na dizajn a ovládateľnosť sú tieto aplikácie považované za nie veľmi ideálne riešenie. Vývojári majú častokrát problém dosiahnuť  perfektný výsledok či už v rýchlosti načítania alebo v rozlíšení. Ak je však váš projekt limitovaný rozpočtom a nevyžaduje komplexné funkcie ani prístup k funkciám operačného systému, môže byť pre vás vybudovanie webovej aplikácie ideálnou možnosťou. 

Aj s takýmto typom aplikácií máme bohaté skúsenosti. V minulosti sme vyvinuli pre rakúsku pobočku EY webovú aplikáciu, ktorá slúži ako Document Management System (DMS), alebo aplikáciu pre rakúsky drevospracujúci podnik Latschbacher, ktorá prostredníctvom QR kódu sleduje pohyb dreva po krajine.

Výhody webovej aplikácie sú:

  • nákladovo efektívna,
  • vyžaduje nízku údržbu,
  • môže byť spustená v akomkoľvek formáte,
  • nevyžaduje manuálnu aktualizáciu.

 

Najčastejšie nevýhody webovej aplikácie sú: 

  • slabší užívateľský zážitok,
  • nutnosť internetového pripojenia,
  • v porovnaní s natívnymi aplikáciami pomalosť a spomalené reakcie,
  • obmedzená interakcia a menej intuitívne rozhranie,
  • nie je možné nainštalovať cez App Store či Google Play.

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

Hybridná aplikácia

Ako už vyplýva zo samotného názvu, ide o typ aplikácie, ktorý kombinuje prvky natívnej a webovej aplikácie. Hybridné aplikácie možno stiahnuť z App Store alebo Google Play a môžu zahŕňať funkcie operačného systému, ako klasické natívne aplikácie. Rovnako ako webové aplikácie, aj hybridy fungujú na rôznych platformách a operačných systémoch. Aj keď je hybridná aplikácia nainštalovaná na zariadení ako natívna aplikácia, technicky je teda podobná skôr webovej aplikácii. V zásade môžeme povedať, že hybridná aplikácia je webová aplikácia, ktorá ponúka prístup k ďalším funkciám natívnej aplikácie. Príkladom je Instagram, ktorému hybridná aplikácia umožňuje spracovávať veľké množstvo médií a fungovať aj v offline režime. Z našej dielne sa môžeme pochváliť hybridnou aplikáciou SkipCash, ktorá slúži ako mobilná peňaženka a platobný terminál v jednom. Viac o jej vývoji si môžete prečítať v našej prípadovej štúdii

Je nutné tiež spomenúť, že hybridná aplikácia je vyvinutá technológiou ReactNative, Flutter alebo pomocou štandardných webových jazykov, ako sú HTML 5, CSS a JavaScript.

Výhody hybridnej aplikácie sú:

  • jednoduché prispôsobenie rôznym operačným systémom (jeden kód pre iOS aj Android),
  • prístup k vstavaným funkcionalitám zariadenia (GPS, fotoaparát, push notifikácie, kontakty),
  • vďaka natívnej infraštruktúre, aj hybridné aplikácie umožňujú prácu offline, 
  • rýchlejší vývoj oproti natívnej aplikácii,
  • nižšie náklady.

 

Medzi najčastejšie nevýhody hybridnej aplikácie zase zaraďujeme:

  • znížený výkon, nakoľko niketoré hybridné aplikácie sú vykresľované vo WebView (inštancia webového prehliadača)
  • nízka rýchlosť v porovnaní s natívnymi aplikáciami.
webová aplikácia

Aká aplikácia je teda zlatá stredná cesta?

Po zvážení všetkých výhod a nevýhod jednotlivých aplikácií by si mal každý zvážiť aj množstvo času, financií či snahy, ktorú chce investovať do vývoja už spomínanej aplikácie a aký cieľ by mala priniesť. Je cieľom kvalitný užívateľský zážitok z aplikácie? Vysoká miera interakciekvalitné intuitívne rozhranie? Alebo nízke nákladynízka miera údržby v budúcnosti? 

Bez ohľadu na prístup k vývoju aplikácií, ktorý sa rozhodnete prijať, by ste mali mať na pamäti nasledujúce veci:

  • obsah a služby vašej aplikácie by mali mať ľahký prístup k infraštruktúre API vašej aplikácie,
  • uistite sa, že vami vyvíjaná mobilná aplikácia je rozšírením vašej značky, a nie kópiou webu vašej spoločnosti,
  • vždy chápte a zvažujte očakávania a správanie používateľov a podľa toho osvojte prístup. 

 

Nemali by ste sa však spoliehať iba na nákladový faktor. Pokiaľ ide o vývoj aplikácií, bohatá používateľská skúsenosť je kľúčom k úspechu. Preto pred rozhodnutím o type vývojového prístupu by ste mali vziať do úvahy užívateľské skúsenosti. To vám pomôže rozhodnúť sa, ktorý prístup zvoliť.

Výber typu aplikácie zavisí od niekoľkých faktorov. Stále si nieste istí, aký typ aplikácie zvoliť? Ozvite sa nám, radi vám poradíme! 

Top