fbpx

Trend News: 7 tech trendov v automobilovom priemysle

Automobilový priemysel je jedným z najväčších a najvplyvnejších trhov. Samotné odvetvie bolo v poslednom desaťročí relatívne stabilné, no to sa teraz mení. Technologické a environmentálne inovácie prinútili etablované spoločnosti prispôsobiť sa novým výzvam a umožnili vznik nových startupov. Digitalizácia, zvyšujúca sa automatizácia, nové obchodné modely a automobilové trendy spôsobili v automobilovom priemysle revolúciu.

Bez dlhého rozmýšľania vám určite napadnú automobilové trendy, ako autonómne riadenie, elektrifikácia, či konektivita, ktoré môžeme v tomto odvetví pozorovať už dnes. Popri technológiách, ako je umelá inteligencia (AI), veľké dáta (Big Data) a analytika, ktoré sú na trhu už nejaký čas, sa v tomto odvetví objavili aj novšie technológie, ako je internet vecí (IoT) alebo blockchain. Zaujíma vás aké automobilové trendy v súčasnosti hýbu priemyslom? Predstavíme vám hneď niekoľko z nich.

automobilové trendy

1. Konektivita (IoT)

Konektivita vozidla je definovaná schopnosťou komunikovať s inými softvérovými systémami a zbierať dáta zo svojho okolia. Internet vecí (IoT = Internet of Things) umožňuje bezpečnú konektivitu a komunikáciu medzi vozidlami a komponentmi infraštruktúry (napr. dopravné značky a semafory), ako aj medzi vozidlami samotnými. Táto technológia zlepšuje bezpečnosť na cestách, rieši dopravné zápchy a znižuje znečistenie a spotrebu energie. Začínajúce a novovznikajúce spoločnosti vyvíjajú pokročilé technológie snímania tak, aby zhromaždili viac údajov o vozidle a umožnili tak vozidlu lepšie porozumieť svojmu okoliu. Technológia tiež automatizuje platby za palivo a mýto.

Napríklad izraelský startup NoTraffic vyvíja platformu dopravných signálov poháňanú AI, ktorá digitalizuje správu cestnej infraštruktúry a spája vodičov s mestskými cestami. Údaje všetkých účastníkov cestnej premávky sa spracúvajú v reálnom čase, aby sa posilnila inteligentná mobilita.

2. Elektrifikácia

Ubúdajúce zásoby fosílnych palív a škody na životnom prostredí spôsobené ich používaním si vyžadujú podporu používania elektrických vozidiel. Aby však boli elektromobily pre spoločnosť prijateľné a dostupné, musia sa pasovať s problémom vysokej ceny, slabej batérie, nedostatočnej nabíjacej infraštruktúry, či elektrifikácie celého vozového parku. Napriek tomu, že sa spoločnosť na tieto automobily už aktívne teší, na komerčný trh sa postupne stále dostávajú iba prvé lastovičky.

automobilové trendy

3. Zdieľaná mobilita

S možnosťou využitia konektivity vozidiel prišli aj nové obchodné modely, ktoré sa zameriavajú na zdieľanú mobilitu ako alternatívu k tradičnému vlastníctvu vozidiel. Vznikla mobilita ako služba (MaaS), ktorá navádza na zdieľanie vozového parku a tým na jeho výraznú redukciu. Takéto riešenia nie len znižujú emisie v mestách, no i náklady spoločností na ich vozové parky.

V Bratislave napríklad vznikla spoločnosť Share´ngo, ktorá vyvinula aplikáciu na zdieľanie elektrických áut. Cez platformu si auto na diaľku zarezervujete pomocou aplikácie. Následne si môžete vozidlo požičať a zaparkovať ho kamkoľvek v rámci stanovenej zóny. Podobným spôsobom fungujú aj český CAR4WAY alebo Anytime. Platforma HappyGo zase umožňuje požičať si auto priamo od jeho majiteľa.

automobilové trendy

4. Autonómne vozidlá (AV)

Autonómne vozidlá majú za cieľ minimalizovať potrebu ľudských vodičov a znížiť tak náklady na ľudské zdroje. Tento trend môžeme v automobilovom priemysle pozorovať už určitý čas a je tak len otázkou času, kedy pretransformuje každodennú dopravu. Flotily AV postupne rozširujú rozsah doručovania rôznych dodávok, znižujú prestoje v doručovaní objednávok a zameriavajú sa na bezpečnejšiu verejnú dopravu. Pomôcť môžu napríklad pri znížení nehôd spôsobených únavou alebo nedbalosťou vodiča, no i s rýchlejším bezkontaktným doručovaním objednaného nákupu priamo k zákazníkovi. Sú vybavené pokročilými technológiami rozpoznávania, ako je napríklad umelá inteligencia na identifikáciu prekážok na ceste.

Americký startup Intvo v súčasnosti vyvíja technológiu predpovedania správania chodcov, ktorá na základe polohy hlavy, očného kontaktu a pohybov nôh priraďuje úroveň rizika. Znižuje tak počet falošných poplachov pri detekcii chodcov a zvyšuje bezpečnosť autonómnych vozidiel. Spoločnosť Udelv vo svojich AV zase spája pokročilé algoritmy AI a vysokorýchlostné teleoperácie na navádzanie za pomoci človeka v jedinečných situáciách. Ich dodávky dnes rozvážajú potraviny z okolitých obchodov rýchlosťou približne 100 km/h.

automobilové trendy

Autonómne vozidlá zásadne menia aj spôsob interakcie vodičov s ich vozidlami. Rozhrania človek-stroj (HMI = Human–machine interface) využívajú na ovládanie vozidiel hlasovú alebo hmatovú spätnú väzbu a robia zážitok z jazdy bezpečnejším a príjemnejším. Ďalšia forma HMI zahŕňa inteligentných virtuálnych asistentov, ktorí pomáhajú vodičom a jazdcom komunikovať so svojim okolím. Nemecký startup Apostera je v oblasti využitia HMI známy. Ponúka pokročilý asistenčný systém vodiča (ADAS), kombinujúci rozšírenú realitu (AR), inteligentnú kameru a sledovanie okolia. Systém samostatne osvetľuje trasu v zákrutách, pomáha vodičom udržiavať jazdné pruhy, predchádza kolíziám a umožňuje autonómne riadenie.

Páči sa vám, čo čítate?

Prihláste sa k odberu a majte prehľad o najnovších technologických trendoch

5. Umelá inteligencia (AI)

Technológie umelej inteligencie, ako je strojové a hlboké učenie, či počítačové videnie, nachádzajú v automobilovom priemysle uplatnenie najmä v robotickej automatizácii. Pomáhajú riadiť autonómne autá, spravujú vozový park, pomáhajú vodičom zlepšovať bezpečnosť a služby celkovo.  AI nachádza uplatnenie aj v automobilovej výrobe, kde zvyšuje rýchlosť výroby a pomáha znižovať náklady.

6. Big Data & Data Analytics

Pokročilá analýza dát poskytuje údaje pre rôzne rozhodnutia počas celého životného cyklu vozidla. Umožňuje napríklad prediktívnu údržbu, informuje manažérov o ich vozových parkoch a varuje príslušné orgány v prípade nehody. Údaje získané z automobilov priamo od zákazníkov navyše nachádzajú uplatnenie aj priamo v biznise, optimalizácii dodávateľských reťazcov a zlepšovaní dizajnu produktov.

Skvelým príkladom je švajčiarsky startup Unit8, ktorý využíva veľké dáta a analýzy pre tvorbu digitálnych riešení. Pre automobilový priemysel vyvíja prediktívne modely pomáhajúce automobilkám zlepšovať marketing, prevádzku a zvýšiť svoje príjmy.

7. Aditívna výroba

3D tlač umožňuje automobilovému priemyslu rýchle prototypovanie s 3D tlačenými modelmi, ktoré následne urýchľujú fázy návrhu a testovania výroby. Umožňuje tiež výrobcom tlačiť náhradné diely podľa požiadaviek. Navyše, aditívna výroba kompozitných materiálov vedie k automobilovým dielom, ktoré sú ľahšie, pevnejšie a odolnejšie.

Záver

Väčšina priemyselných hráčov a expertov stále nedokáže predpovedať, ako bude toto odvetvie v dôsledku trendov vyzerať o 10 až 15 rokov. Zhodujú sa však v tom, že tieto zmeny ovplyvnia tradičných výrobcov a dodávateľov vozidiel, potenciálnych nových hráčov na trhu, regulátorov, spotrebiteľov a vôbec celý automobilový reťazec. Profitovať budú tí, ktorí sú o krok napred.

Spoločnosti, ktoré spájajú špičkové myslenie s technológiou šetrnou k životnému prostrediu, budú čoskoro uznávané ako lídri v oblasti mobility a automobilového priemyslu. Buďte pripravení inovovať a investovať čas a peniaze do najnovších trendov, len tak vo svojom odvetví budete dlhodobo úspešní.

Zaujali vás tieto automobilové trendy a premýšľate nad tvorbou alebo integráciou vlastného softvérového riešenia? Kontaktujte nás.

Top